Monday 29 October 2007

روش جدیدی برای شناخت خصوصیات ستاره های نوترونی



ستاره‌های نوترونی محتوی چگال‌ترین ماده‌ی قابل مشاهده در عالم هستند. این ستارگان جرمی بیس از جرم موجود در خورشید را در کره‌ای به اندازه‌ی یک شهر جای می‌دهند٬ بدین معنا که چند فنجان از ماده‌ی آن‌ها از کوه اورست پرجرم‌تر است. برای مطالعه‌ی این که ماده را تا چه حد می‌توان در طبیعت فشرد، اختر شناسان از این ستارگان به عنوان آزمایشگاه‌های طبیعی استفاده می‌کنند.
«سودیپ باتاچاریا»(Sudip Bhattacharyya) از مرکز فضایی گودارد ناسا و دانشگاه مریلند می‌گوید:" می‌توان ذراتی نظیر کوارک را در مرکز ستارگان نوترونی یافت ولی ایجاد آن ها در آزمایشگاه غیر ممکن است. بنا بر این تنها راه موجود برای شناخت آن‌ها ٬شناخت بهتر ستاره‌های نوترونی است."
دانشمندان در برخورد با این معما باید قطر و جرم ستاره‌های نوترونی را به دقت اندازه گیری کنند. اختر شناسان در دو مطالعه‌ی همزمان، یکی با همکاری آژانس فضایی اروپا، رصدخانه ی پرتو ایکس «اکس ام ام-نیوتن»( XMM-Newton) و دیگری رصدخانه‌ی پرتو ایکس ژاپن و ناسا، «سوزاکو»( Suzaku)، در این راه، قدم بزرگی به جلو برداشته‌اند.
تصویری هنرمندانه از ديسك داغ در حال چرخش حول ستاره‌اي نوتروني. گاز بخش درونی دیسک با سرعتي معادل چهل درصد سرعت نور در اطراف ستاره‌ي نوتروني مي‌چرخد. دانشمندان با بررسی حرکت این گاز قطر ستاره‌ی نوترونی را اندازه گیری می‌کنند.
باتاچاریا و همکارش «تاد استرومایر» (Tod Strohmayer)، با استفاده از XMM-Newton سیستم دوتایی 1X- مار ( 1Serpens X-) را رصد کردند. این سیستم شامل یک ستاره‌ی نوترونی و یک ستاره‌ی همدم است. آنها خط طیفی اتم‌های آهن داغ را مشاهده کردند که در اطراف ستاره‌ي نوتروني با سرعتی معادل ۴۰ درصد سرعت نور در حال چرخش هستند. رصد خانه‌هاي پرتو ايكس پيشين، خطوط طيفي آهن را در اطراف ستاره‌هاي نوتروني نمايان ساخته اما فاقد حساسيت لازم براي اندازه‌گيري جزييات شكل خطوط بودند.
به كمك آينه‌هاي بزرگ XMM-Newton ، باتاچاريا و استروماير دريافتند كه سرعت بسيار زياد گاز باعث پهن شدگي نامتقارن خطوط طيفي آهن شده است كه به علت اثر دوپلر و اثرات پرتو افكني پيش بيني شده در نظريه‌ي نسبيت خاص انيشتين باعث اعوجاج این خط طیفی مي‌شود. خمیدگی فضا-زمان به وسیله‌ی گرانش قوي ستاره‌ي نوتروني٬ بر طبق نظريه‌ي نسبيت عام انيشتين٬ خط طيفي آهن ستاره‌ي نوتروني را به طول موج‌هاي بزرگ‌تر انتقال مي‌دهد.
به گفته‌ی استرومایر: "ما این خطوط نامتقارن را در اطراف بسیاری از سیاه چاله‌ها مشاهده کرده‌ایم ولی این اولین مورد برای ستاره‌های نوترونی محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که چگونگی شتاب گرفتن مواد در اطراف ستاره‌های نوترونی تفاوت بسیاری با یک سیاه چاله ندارد و این خود ابزاری جدید برای بررسی نظریه‌ي اینشتین است."
گروهی به رهبری «ادوارد ککت»(Edward Cackett) و «جان میلر»(Jon Miller) از دانشگاه میشیگان، به همراه باتاچاریا و استرومایر، از قابلیت‌های طیف سنجی بالای تلسکوپ سوزاکو برای بررسی سه ستاره‌ی نوترونی که هر یک عضوی از یک مجموعه ی دوتایی هستند٬ استفاده کردند. یکی از این سه دوتایی همان 1X- مار بود و نتایج بررسی خطوط طیفی آهن مشابهت زیادی با نتایج رصد XMM-Newton داشت. در اطراف دو سیستم دیگر نیز خطوط آهنی مشابه با 1X- مار وجود داشت.
ککت می‌گوید:" ما فقط گاز در حال چرخش بیرون سطح ستاره‌ی نوترونی را مشاهده می‌کنیم و از آنجا که بخش درونی دیسک تنها تا سطح ستاره‌ی نوترونی ادامه پیدا می‌کند، این اندازه گیری‌ها اندازه‌ی قطر ستاره ی نوترونی را به ما می‌دهد. طبق بررسی ما٬ قطر یک ستاره‌ی نوترونی نمی‌تواند بیشتر از ۲۹ تا ۳۱ کیلومتر باشد و این با روش‌های دیگر اندازه گیری مطابقت دارد." میلر می‌افزاید:" اکنون ما با مشاهده‌ی خط طیفي آهن نسبیتی در اطراف سه ستاره‌ی نوترونی، شیوه‌ی جدیدی را براي اندازه گیری قطر آن‌ها پيدا کرده‌ایم. اندازه گیری جرم و قطر ستاره‌ی نوترونی بسیار مشکل است بنابراین ما به روش‌های متعددی برای دست یابی به این هدف نیازمندیم." فیزیک‌دانان با دانستن جرم و اندازه‌ی یک ستاره ی نوترونی می‌توانند فشردگی یا معادله‌ی حالت ماده‌ی فشرده شده را درون این اشیای بیش از حد چگال توضیح دهند. اختر شناسان در استفاده‌ای دیگر از خطوط طیفی آهن صرف نظر از آزمودن نظریه نسبیت عام اینشتین، می‌توانند شرایط بخش درونی قرص برافزایشی اطراف ستاره‌ی نوترونی را بررسی کنند.
منبع: www.astronomy.com

اولین رادیو تلسکوپ ها برای جستجوی موجودات هوشمند فرا زمینی



اولین مرحله از «آرایه تلسکوپی آلن»(Allen Telescope Array) با تعداد ۴۲ عدد آنتن رادیویی کار خود را در نزدیکی رودخانه «هت»(het) واقع در ایالت کالیفرنیا آمریکا شروع کرده است. زمانی که پروژه ساخت آرایه تلسکوپی ATA به پایان برسد، دارای ۳۵۰ دیش با قطر حدود ۶ متر خواهد بود. در حال حاضر، پروژه SETI با اتکاء به ابزارهایی همانند رادیو تلسکوپ«آرسیبو»(Arecibo) واقع در پورتو ریکو به کار خود ادامه می‌دهد و هیچ تلسکوپ مستقلی برای این پروژه وجود ندارد.
نام آرایه تلسکوپ آلن از نام موسس شرکت مایکروسافت، «پال آلن»(Paul Allen)، شخصی که کمک مالی زیادی به این پروژه کرده، گرفته شده است.این آرایه این اجازه را به ستاره‌شناسان می‌دهد که آسمان را در تمام مدت شبانه روز زیر نظر داشته باشند تا نشانه‌ای از حیات فرازمینی پیدا کنند. «جیل تارتر»(Jill Tarter) مدیر پروژه SETI در کالیفرنیا می‌گوید:"این برای اولین بار است که ما تلسکوپی را با ویژگی‌های مورد نظرمان دارا هستیم." آرایه تلسکوپی ATA قرار است که آسمان را در طول موج ۱- ۱۰ گیگا هرتز زیر نظر داشته باشد. این ناحیه راديویی اساسا خالی از هر گونه نویز منابع دیگر رادیویی است. تنها موج‌هاي رادیویی که احتمال تداخل با این طول موج را دارند میکرو موج‌های پس زمینه ی کیهانی هستند. اما ATA به جز آشکار کردن پیام‌های موجودات فرازمینی کاربرد‌هایی دیگری هم دارد. این تلسکوپ میدان دید بسیار بازی دارد و این امکان را به ستاره‌شناسان می‌دهد تا بتوانند با میدان دید زیادی آسمان را مورد مطالعه قرار دهند. اين تلسکوپ قادر است از کل آسمان در طول موج هيدروژن خنثي در طول ۵ ماه عکس برداري کند.
آرایه تلسکوپی که در این پروژه بکار برده شده است همانند آرایه تلسکوپی «سولان»(Solan Digital Survey) واقع در ایالت نیو مکزیکو، متشکل از دیشهای ۲.۵ متری، است. آرایه تلسکوپی سولان آسمان را در نوارهای وسیعی مورد بررسی قرار می‌دهد و توانسته است عکاسهای سه بعدی بسیاری را از میلیون‌ها کهکشان تهیه کند. تارتر می گوید:"کار ATA برای ستاره‌شناسی رادیویی همانند کار آرایه تلسکوپی سولان در نور مرئی است." این آرایه قادر است همزمان با کار نقشه برداری از آسمان، پروژه ی SETI را نیز انجام دهد. «ویلیام ویلچ»(William Welch) یکی از اساتید بازنشسته دانشگاه برکلی، شخصی که دریافت کننده‌های الکترونیکی ATA را طراحی کرده است، می‌گوید: "تلسکوپ برای اجرای دو پروژه به صورت همزمان ساخته شده است."
موسسه SETI و UC Berkeley برای به پایان رساندن پروژه هنوز سرمایه جذب می‌کنند. ویلچ می‌گوید:"شما می توانید با خرید یکی از آنتن‌های رادیویی به ارزش ۱۰۰۰۰۰ دلار و ثبت اسم آن به نام خود به این پروژه کمک کنید."

منبع : نیو ساینتیست و مجله نجوم

تشدید اثرات گلخانه ای در زهره و مریخ



در اردیبهشت ۸۶ هنگامي كه سريع‌السير زهره به دومين سياره منظومه شمسي رسيد پديده‌اي غير عادي نظر دانشمندان را به خود معطوف ساخت. تيمي از دانشمندان اروپايي از طيف‌سنج اتمسفري فروسرخ (SOIR)‌ براي بررسی اختفاي خورشيدي پشت زهره استفاده كردند. بررسي اختفاي خورشيد به دانشمندان اجازه مي‌دهد كه نحوه ‌جذب يك طول موج بخصوص به وسیله ی جو سياره را مطالعه كنند.
‌اين طول موج‌ها و ميزان جذب آنها، نوع و مقدار گازها را در اتمسفر زهره مشخص مي‌سازد. در اين بررسي دانشمندان در طول موج ۳/۳ ميكرومتري در ميانه‌ی محدوده فروسرخ طيف، يك پدیده غيرعادي مشاهده كردندكه در طي اختفا به طور منظم با افزايش عمق جو افزايش مي‌يافت. در ابتدا تصور مي‌شد كه يك مولكول آلي شامل كربن و هيدرو‍ژن مسبب اين پديده است اما هيچ مولكول آلي شناخته‌شده‌اي همه خواص اين پدیده را توجيه نمي‌كرد.
دانشمندان ناسا با بررسي دوباره ی پديده٬ اثر مشابهي را در طيف جو مريخ مشاهده كردند. دو تيم مشاهدات را با هم مقايسه نمودند. هر دو پديده يكسان بودند و اين سرنخ خوبي بود. جو زهره ضخيم‌تر از مريخ است اما جو هر دو سياره از ۹۵% دي‌اكسيد كربن تشكيل شده است. دانشمندان ناسا دريافتند كه مسبب اين پدیده يك ايزوتوپ دي‌اكسيد كربن است كه يكي از دو اتم اكسيژن آن به جاي هشت پروتون و هشت نوترون(اکسیژن-۱۶)، هشت پروتون و ده نوترون(اکسیژن-۱۸) دارد.
تا كنون جذب مولكول در اين طول موج مشاهده نشده بود اما تحقيقات سه گروه مستقل نتايج يكساني را نشان داد، يك گذار كمياب كه تنها در اين ايزوتوپ ممكن است، باعث ايجاد پديده مذكور مي‌شود. وزن متفاوت اين دو نوع ایزوتوپ اتم اكسيژن به مولكول اجازه مي‌دهد همزمان به دو روش ارتعاشات خود را تغيير دهد اما مولكولهاي حاوي اكسيژن معمولي در هر زمان تنها مي‌توانند يك نوع تغيير داشته باشند.
اين گذار كمياب حتي به مولكول اجازه مي‌دهد انرژي بيشتري جذب كند و بنابراين نقش فعالتري در در اثر گلخانه‌اي ايفا نمايد. اين ايزوتوپ ۱% كل دي‌اكسيد كربن زمين را تشكيل مي‌دهد و مقدارش در جو زمين ۲۵۰۰۰۰ بار كمتر از مقدار آن در جو زهره است. بنابراين، نقش آن روي اثر گلخانه‌اي در زمين كوچك است اما در زهره اثر قابل نوجهی دارد.
منبع:اسا

جستجوی اجرامی شگفت انگیزتر از سیاهچاله ها



می‌دانیم که سیاهچاله‌ها پیش از این در دسته اجرامی بسیار ناشناخته و رازآمیز قرار داشتند. تصوری که از این اجرام وجود دارد، اینگونه است که جسمی بسیار کوچک جرمی معادل جرم چندین خورشید را در نقطه‌ای فشرده کرده است. اما موضوع این خبر٬ کشف جرمی شگفت انگیزتر از سیاهچاله‌ها است. نظریه تکینگی بدون پوشش (naked singularity)، حاکی از آن است که سیاهچاله آنقدر سریع به دور خود می‌گردد که در نهایت با فقدان افق رویداد مواجه می‌شود. سياهچاله‌ها زمانی شکل می‌گیرند که ماده‌ی ستاره‌ای بزرگ بر روی خود فرو بریزد، و در این حین، فشار لازم به طرف خارج برای خنثی کردن نیروی گرانشی که به طرف داخل وارد می‌شود، وجود نداشته باشد. از این رو فشار گرانش به سایر نیروهای داخلی غلبه می‌کند و سیاهچاله تا بینهایت در خود فرو می‌ریزد. در این صورت نیروی گرانشی به قدری زیاد می‌گردد که حتی نور نیز نمی‌تواند از آن بگریزد. در نهایت سیاهچاله در پوششی تاریک از خودش احاطه می‌شود که ما آن را افق رویداد می‌نامیم. اجرام و تابش‌ها هنگام رد شدن از افق رویداد ناگزیر به سمت سیاهچاله کشیده می‌شوند. به همین دلیل ما آن ها را نمی‌بینیم و سیاه می‌نامیم. تمام سیاهچاله‌های کشف شده تا‌کنون ، دارای چرخش به دور خود بوده‌اند. گاهی آنقدر زیاد که به بیش از ۱۰۰۰ دور در ثانیه می‌رسید. اما در این نظریه جدید، اگر شما سیاهچاله‌ای را بیابید که سرعت گردش به دور خودش بسیار زیاد باشد، در آن صورت مقدار حرکت زاویه ای چرخشش، بر نیروی گرانش حاصل از جرمش غلبه می‌کند و می تواند افق رویداد را کاهش دهد و یا از بین ببرد و سیاهچاله را بدون پوشش کند. اما سیاهچاله‌ای با ۱۰ برابر جرم خورشید، به سرعت چرخشی بیش از چند هزار دور بر ثانیه نیاز دارد.
مطابق با نتایج تحقیقات دانشگاه‌های «دوک» (Duke) و «کمبریج» (Cambridge)، جرمی با چنین مشخصاتی را می‌توان در لنزهای گرانشی کشف نمود. لنز گرانشی قسمتی از فضا است که در آن جسمی با جرم زیاد مانند سیاهچاله وجود دارد و با توجه به نیروی گرانشی که دارد مانند یک عدسی طبیعی عمل می‌کند، و نورهای رسیده از فواصل دور را خمیده و در نهایت کانونی می‌کند. اگر نتایج این تحقیقات درست باشد، اخترشناسان می‌توانند چنین اجرامی را که در نظریه جدید پیش بینی شده ثبت و شناسایی کنند.

منابع: Wired Science و Universe Today

سیاره ای با آینده ی مشابه زمین



تیمی بین المللی از اخترشناسان٬ خبر کشف اولین سیاره‌ی فراخورشیدی در حال چرخش به دور ستاره‌ای در حال مرگ را اعلام کردند. این کشف که نتیجه‌ی تحقیقی ۷ ساله است در شماره‌ی سپتامبر مجله‌ی نیچر چاپ خواهد شد.
این سیاره تصویری از سرنوشت زمین را در ۴ تا ۵ میلیارد سال آینده تداعی می‌کند و آن زمانی است که خورشید سوخت هیدروژنی خود را به اتمام می رساند٬ به صورت یک غول قرمز فوق العاده منبسط می‌شود و لایه‌های بیرونی خود را با درخشی هلیومی به بیرون پرتاب می‌کند. سیاره کشف شده‌ی اخیر با نام « V ۳۹۱ Pegassi b»٬ از تمامی تغییرات ستاره‌ی مادر خود جان سالم به در برده است. تیم تحقیقاتی بین المللی به رهبری «رابرتو سیلووتی»(Roberto Silvotti) دریافتند که سیاره‌ی مذکور به دور ستاره‌ای کم نور در صورت فلکی فرس اعظم در حال چرخش است.
«استیو کاوالر»(Steve Kawaler)٬ استاد فیزیک و اخترشناسی دانشگاه ایالتی «آیوا»(Iowa) می‌گوید:"نکته‌ی هیجان انگیز در کشف این سیاره٬ نجات یافتن سیاره از انبساط ستاره و درخش هلیومی آن است. این نکته می‌تواند نشان دهنده‌ی ادامه ی حیات سیاره زمین٬ پس از انبساط خورشید در آینده‌ای دور باشد. قبل از آن که این ستاره لایه‌های بیرونی خود را از دست بدهد٬ سیاره در فاصله‌ای معادل با فاصله کنونی زمین تا خورشید به دور این ستاره می‌چرخید."
کاوالر افزود: "با توجه به این که این سیاره از مشتری بزرگ‌تر است٬ نمی توانیم خیلی خوشحال باشیم. سیاره‌ای کوچکتر همانند زمین می‌تواند آسیب پذیر باشد." کاوالر در سال ۲۰۰۳ با هماهنگ کردن رصدهای این گروه تحقیقاتی ۲۳ نفره که به وسیله‌ی شبکه‌ی تلسکوپ‌های «Whole Earth » انجام می‌شد٬ به آن‌ها کمک کرد. این مجموعه شامل شبکه‌ای از رصدخانه‌ها در سراسر جهان است که به منجمین امکان اندازه گیری‌های مداوم تغییرات روشنایی ستاره‌های متغیر را می‌دهد. کاوالر همچنین با انجام برخی محاسبات به پیشرفت این پروژه کمک کرد. این محاسبات به منظور اطمینان یافتن از این نکته بود که بی نظمی‌های حرکت مداری ستاره به واسطه‌ی سیاره‌ی مذکور است. اخترشناسان دریافتند در حال حاضر شعاع مداری اين سياره ۷/۱ برابر فاصله‌ی متوسط بین خورشید و زمین است. ستاره‌ها با پیر شدن به فاز غول سرخی خود می‌رسند٬ در این هنگام به شدت منبسط شده و به آسانی قادر به بلعیدن سیارات درونی نزدیک به خود هستند.
سیلووتی خاطر نشان ساخت: "اتفاق مشابهی برای خورشید خواهد افتاد. انتظار می‌رود که عطارد و زهره در لایه‌های خورشید ناپدید گردند در حالی که مریخ به احتمال زیاد باقی می‌ماند. سر نوشت زمین مشخص نیست زیرا موقعیت آن مرزی است. به نظر می‌آید که احتمال از بین رفتن زمین در هنگام غول سرخی خورشید زیاد باشد٬ اگر چه با قطعیت نمی‌توان صحبت کرد."
منبع: http://www.spaceflightnow.com

Saturday 20 October 2007

مبدأ و سرنوشت عالم بر اساس نظریه نسبیت عام


مسئله مبدأ و سرنوشت عالم را بر اساس نظریه نسبیت عام اینشتن می توان به صورت زیر خلاصه کرد :
جهان به شکلی که ما می بینیم در زمانی بسیار دور بر اثر انفجار عظیمی که به نام " مهبانگ " ( Big Bang ) موسوم است به وجود آمده است. نقطه مهبانگ، نقطه تکین نظریه پیدایش عالم است. یعنی آنچه را که ما راجع به جهان می دانیم و کلیه قوانین فیزیکی که کشف کرده ایم از لحظه ای کوتاه بعد از انفجار بزرگ صدق می کنند. بشر هیچ گونه اطلاعی از زمان مهبانگ و یا زمان قبل از مهبانگ ندارد. مسلماً، قبل از مهبانگ هم چیزی وجود داشته است. لیکن، ما اسم آن را جهان، به شکلی که امروزه می شناسیم نمی گذاریم. از یک طرف، هیچ یک از قوانین فیزیک که بر اساس نظریه نسبیت عام به وجود آمده در نقطه مهبانگ، و یا قبل از آن، صدق نمی کنند. از طرف دیگر، تمام آن قوانین لحظه ای بسیار کوتاه پس از زمان مهبانگ تا زمان حال صادق هستند. لذا، بر اساس نظریه نسبیت عام می توان مبدأ زمان را برای جهان، همان لحظه بعد از مهبانگ دانست و مهبانگ را نقطه تکین این نظریه فرض کرد. بنابراین، اگر بگوییم عالم به شکلی که ما، با اتکا به قوانین نسبیت عام، می شناسیم در لحظه مهبانگ به وجود آمده است، می توان از آن لحظه به بعد عالم را با اتکا به این نظریه مطالعه کرد. نا گفته نماند که نظریه نسبیت عام یکی از دو نظریه معتبری است که امروزه برای مطالعه جهان به کار می رود. تا این لحظه هیچ یک از پیشگویی های نظریه نسبیت عام در مورد مطالعه جهان و قوانین حاکم بر آن، نادرست از کار در نیامده است.
نظریه نسبیت عام سرنوشت جهان را به یکی از دو شکل زیر پیش بینی می کند. نظراول این است که ذرات جهان بر اثر نیروی جاذبه، که در نقطه ای از جهان از حالت تعادل خارج شده است، دوباره به هم جذب می شوند و در یک نقطه اشتثنایی دیگر در آینده بسیار دور تراکمی نظیر تراکم قبل از انفجار بزرگ به وجود می آید. در چنین شرایطی می توان گفت زمان به پایان می رسد و جهان دیگر به شکلی که ما می شناسیم وجود نخواهد داشت. در حال حاضر، فرض بر این است که در سراسر جهان نیروی جاذبه تعادلی ایجاد کرده است و انبساط جهان بر اساس همین تعادل و هماهنگی نیروی جاذبه است. اما، همیشه شرایط اشتثنایی برای بر هم زدن تعادل نیروی جاذبه وجود دارد. به عنوان مثال، اگر در منطقه ای از فضا ستاره ای که بیش از چند برابر خورشید وزین است از مدار خود خارج گردد، ممکن است پس از مدتی در این منطقه اختلال کمی بین نیروی جاذبه بقیه ستارگان ایجاد گردد و این اختلال به مرور زمان مسیر سایر ستارگان را عوض کند. تا آنجا که، یک یا چندین ستاره این منطقه با ستارگان دیگر این منطقه یا با ستارگان خاموش این منطقه برخورد کنند و کمکم تعادل منطقه را به هم بزنند. این به هم خوردن تعادل منطقه کمکم به مناطق دیگر اثر می کند و بالاخره روزی می رسد که نیمی از ستارگان یک کهکشان یا با هم تلاقی می کنند و یا از مسیر معمولی خود خارج می گردند و تعادل نیروی جاذبه کهکشان را به هم می زنند. مقدار جرمی که بر اثر این تصادم ها ممکن است از بین برود همه و همه به انرژی تبدیل می شود و باعث اختلال های دیگری خواهد شد. پس، دیده می شود که احتمال بر هم خوردن تعادل نیروهای جاذبه وجود دارد و در صورت وقوع چنین واقعه ای اجسام چاره ای جز اینکه به درون یکدیگر سقوط کنند نخواهند داشت.
نظریه دوم در مورد سر نوشت جهان بر اساس نسبیت عام می گوید ممکن است ستارگان خاموش به مرور زیاد شوند و خود، بر اثر جاذبه قوی خویش، یا ستارگان خاموش کوچکتر را به خود جذب کنند و یا ستارگان غیر خاموش را به درون خود بکشند. توجه داشته باشید، انواع بسیار بزرگ ستارگان خاموش دارای چنان جاذبه ای هستند که می توانند ستاره ای به اندازه خورشید را از فاصله ای بسیار دور به درون خود بکشند. بر اساس این نظریه ستارگان خاموش به تدریج زیادتر شده و آنها که بزرگتر و سنگین تر هستند، با جذب ستارگان کوچکتر، قوی تر خواهند شد و بالاخره ستاره ای آنچنان بزرگ به وجود خواهد آمد که تمام جهان را به درون خود خواهد کشید.
همان طور که قبلاً اشاره شد، در حال حاضر، دو نظریه معتبر برای مطالعه جهان و روابط و قوانین فیزیکی آن وجود دارد. یکی نظریه نسبیت عام و دیگری نظریه مکانیک کوانتومی است. تازمانی که یک نظریه واحد برای مطالعه جهان به وجود نیامده است، ناگزیر هستیم مطالعات و کشفیات خود را با یکی از این دو نظریه وفق دهیم. نظریه نسبیت عام و مکانیک کوانتومی جای خود را چنان در علوم باز کرده اند که هر گونه پیش بینی و یا نتیجه گیری که با یکی از این دو نظریه ناسازگار باشد، در جامعه علمی امروز به راحتی مورد قبول واقع نخواهد شد. مطلب بسیار مهم این است که نتیجه گیری های حاصل از این دو نظریه با هم ناسازگار نباشد. تا آنجا که تضادی وجود نداشته باشد، نتیجه گیری هایی که به کمک هر یک از این دو نظریه می شوند می توانند پابرجا و قابل قبول باشند. اگر روزی یکی از این دو نظریه بر دیگری رجحان یابد و یا اگر نظریه جدیدتری پیدا شود که بر هر دوی این نظریه ها رجحان داشته باشد، آن وقت فقط قوانین و نتیجه گیری هایی پذیرفته خواهد شد که در رابطه با نظریه ای است که ارجحیت علمی دارد.

کار دوم در خانه


در این پست می خواهم شما عزیزان را با یک سایت معتبر که در حال حاضر چهارمین سال فعالیت خود را در حال گذراندن می باشد به شما معرفی کنم تا شما هم از مزایای این سایت بهره مند شوید مبنای کار این سایت تبلیغات کالا های ایرانی و خارجی می باشد و کسی که در این سایت عضو می شود از مزایای زیر بهره مند خواهد شد بیش از این توضیح نمی دهم چون بعد از ثبت نام اگر دوری در این سایت بزنید روش کار که خیلی ساده است را می فهمید و فقط به طور مختصر به مزایا و امتیازات این سایت اشاره می کنم:

• - هر رو یک مسابقه در سایت برگذار میشه و هر روز چندین جایزه به برنده ها داده میشه
• - باعضویت در این سایت می توانید از طریق این سایت اس ام اس رایگان بفرستید
• - با عضویت در این سایت که 4 ساله شروع به فعالیت کرده می توانید (فقط ثبت نام کردن) 5000 هزار تومان دریافت کنید و آن را از طریق - حساب بانکی خود که هنگام ثبت نام وارد می کنید دریافت نماید
• - اگر مایل به ادامه فعالیت بودید می توانید از راههای گوناگون این شرکت برای پول در آوردن استفاده کنید که عبارتند از:

1 – گذاشتن آگهی این شرکت در وبلاگ خود
2 – عضو گیری کردن از طریق تبلیغات این سایت به دوستان و آشنایان که در اینترنت و شهر خود دارید
3 – ایجاد گروههای بازاریابی برای فروش محصولات شرکتهای ایرانی
4 – دریافت جایزه بابت شرکت در مسابقه های روزانه این شرکت
5 – دریافت جایزه بابت ارتقاء رتبه خودتان یا زیر مجموعه هایتان
6 – سفارش تبلیغات به شرکت
7 – سفارش گرفتن از شرکتهای دیگر برای گذاشتن تبلیغات آنها در این شرکت با قیمت مناسب
8 – ارسال ایمیل برای زیر مجموعه گیری

هنگام ثبت نام در اين سايت در فرم ثبت نام و در قسمت كد معرف رقم مقابل را بنويسيد 40426
لينك عضويت : http://www.mi118.com/Register.aspx?Ref=40426

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.





شلاسیون / تراکم کلیزن / طبقه بندی / ضریب / سوختن / غلیظ / غلظت / رسانندگی / پیکر بندی / صورتبندی / مزدوج / اسید مزدوج / باز مزدوج / پیوند دوگانه مزدوج / مزدوج شدن / درجه مزدوج شدن / واکنش های پیاپی / ثابت / جزء سازنده / هم صفحه / کووالانسی / پیوندهای دوگانه پیاپی / مزدوج شدن حلقوی / چگالی / حذف عامل آمین / ثابت دی الکتریک / سنتز دی انی / دوگوش / دیلاتو متری / اندازه گیری تغییر حجم / دی مر / دوپار / دوقطبی / پراکندگی / جابجا شدن / تفکیک / گیرنده / استیل دار کردن / فعالسزی / کمپلکس فعال / انرژی فعالسازی / فعال / افزایش / افزایشی / میل ترکیبی / الکولیز / الکل کافت / نو آرایی آلیلی / آلکیل دار کردن / دو سر / آنالیز / تجزیه / بی آب / آنیون / موازی ناهمسو / آروماتیک / حصلت آروماتیکی / تجمع / نامتقارن/ حمله / کاتالیز خود بخود / اتوپروتولیز / فرعی / دو ملکولی / پیوند /پرحجم / کربانیون / یون کربنیوم / کاتالیزور / کاتیون / واکنش زنجیری / نیمه پیوند / نیمه راه / گرمای سوختن / هترو اتم / اتم نا جور / گسستن ناجور / ممانعت شده / گسست جور / هیبرید شدن / آبدار شدن / پیوند هیدروژنی / اثر هیدروژن ایزوتوپ / هیدرولیز / مزدوج شدن شدید / شناسایی / ناخالصی / مستقل / اثر القائی / اشعه زیر بنفش / بازدارنده / شدت اثر متقابل / بر همکنش / تداخل / در هم رفتن / حد واسط / نو آرایی بین مولکولی / انرژی درونی / فشار داخلی / درون مولکولی / وارونگی پیکربندی / قدرت یونی / قدرت یونش / جفت یون / برگشت ناپذیر / ایزومر / ایزومر شدن / توزیع / دهنده / الکترون پذیرنده / الکترون گیرنده / ابر الکترونی / چگالی الکترونی / الکترون دهنده / الکترونگاتیوی / ساختار الکترونی / الکترون کشنده / الکتروفیل / الکتروندوست / کشش الکتروفیلی / دفع الکترواستاتیک / الکتروالان / ابتدائی / حذفی / قفسی شکل / گرماگیر / انرژتیک / تیه انرژی / تعادل / معادل / هم ارز / استری شدن / مبادله / تعویض / برانگیخته / گرماده /شرایط تجربی / درجه تجربی / گسترش / توسعه / اثر میدان / مرتبه اول / بار جزئی / ایزومری / درصد / دایمی / عمود / فاز / پدیده / نو آرایی پیناکولی / ثابت پلانک / سطح / صفحه / قطبی / قطبش پذیری / قطبیت / متناسب / موضع / نوع اول / عدد کوانتومی اصلی / محصول فرآورده / شروع کننده / محرک / انتشار / خاصیت / شبه اسید / شبه مرتبه اول / شبه مرتبه صفر / فشار و کشش / هرمی / کیفی / مقداری / کمی / راسمیک شدئن/ رادیکال / طیف رامان / مرحله تعیین کننده سرعت / واکنش / واکنشگر / نو آرایی / سینتیک / نشان دار / گروه ترک کننده / خطی / عدد کوانتومی مغناطیسی / قاعده مارکونیکوف / مکانیسم / محیط عمل / اثر مزومر / مخلوط / تحرک / ملکولاریته / نو آرایی مولکولی / گروه همسایه / غیر قطبی / نوکلئوفیل / هسته دوست / فشار هسته دوستی / فعالیت نوری / چرخش نوری / مدار / اوربیتال / جهت گیری / واکنش موازی / پیوند جزئی / بار جزئی / مرتبه جزئی / ذره /موقتی / خاتمه / پایان / نوع سوم / چهار وجهی / مرتبه تئوری / بهم خوردگی ... گرمایی / ترمودینامیک / حالت گذار / سه گوش / اشعه فرابنفش / موجی یک ملکولی / غیر اشباع / سیر نشده / الکترون آزاد / الکترون غیر مشترک / ناپایدار/ نامتقارن / ظرفیت / والانس / نوسان شدید / ویسکوزیته / / ناروانی / گرانروی / بازده / بهره / مرتبه صفر / انرژی نقطه صفر / کاهش / صریب شکست / رزونانس / حفظ پیکربندی / واکنش بازگشتی / چرخش / صابونی کردن / اشباع / سیر شده / نوع دوم / مرتبه دوم / نیمه قطبی / حلال پوشی / حلال / ترکیب حلال / کروی / سرعت ویژه / چرخش ویژه / اسپین / پایداری / ایزومر فضائی / تشدید فضائی / کمک فضائی / فشردگی فضائی / تجمع فضائی / اثر فضائی / فاکتور فضائی / ممانعت فضائی از رزونانس / تأخیر فضائی / پایدار / استوکیومتری / کشش ساختار / استخلاف / استخلافی / جانشینی / ترکیب اولیه / سوبسترا/شناساگر اسید – باز / ثابت تفکیک اسید / موضع فعال / فعالیت / بسپارش افزایشی / واکنش افزایشی / الکل / آلدهید / آلکان دی ان / فلز قلیایی خاکی / آلکان / آلکن / آلکیل هالید / رادیکال آلکین / آلکین / همشکل / آلوتروف / آلفا / آمینو اسید / تباهی آلفا / آمید /آمین /لیگاند آمین / جسم آمفی پروتیک / آمفوتریسم / فرایند آنابولیک / آند / پادرمز ژنتیکی / پاد ذره / فرایند قوس الکتریکی / ترکیب آروماتیک / رادیکال آریل / نظریه نوار ثابت تفکیک باز/ فرایند بنیادی اکسیژن / فرایند بایر / فرایند برگیوس / تباهی بتا / کوره بلند / بوران ها / راکتورزایا / واکنشگاه زایا / اسید برونستد /بافر / کربوکاتیون / کربوهیدرات / ترکیب کربونیل دار / اسید کربوکسیلی / فرایند کاتابولیک / زنجیرسازی / کاتد / کی لیت / عامل کی لیت ساز / اتم کربن کایرال / اتم کربن دستوار / مولکول کایرال / مولکول دستوار / ایزومری سیس / ترانس / رمز/ اثریون مشترک / یون کمپلکس / پیل غلظتی / غنی سازی کانه ها / تغلیظ کانه ها / بسپارش تراکمی / فسفریک اسیدهای متراکم شده / نوار رسانش / رسانا / پیوند دوگانه مزدوج / جفت مزدوج / فرایند تماسی / میله های مهارگر / ایزومری کوئوردیناسیونی / عدد کوئوردیناسیون / فضای کوئوردیناسیونی / همبسپار / کولن / واکنش مزدوج شده / کراکینگ/ جرم بحرانی / نظریه میدان بلور / فرایند سیانامید / سیکلو آلکان / سیکلو آلکن / سیکلو ترون/ پیل دانیل / درجه تفکیک / هیدروژن زدایی / داکسی ریبونوکلئیک اسید دنا/ ترکیب راست گردان / دی ساکارید / واکنش جابجایی / مارپیچ دوگانه / مارپیچ مضاعف / پیل داونس / رسانایی الکتریکی / الکترود / الکترولیز / رسانش الکترولیتی / نیروی محرکه الکتریکی / الکترون گیر اندازی / نشر الکترون / جابه جایی الکترون دوستی / جانشینی الکترون دوستی / انا نتیومورف ها / انانتیومرها / نقطه پایان / آنتروپی / استرکربوکسیلیک اسید / اتر / نیمه رسانای برونی / بازداری آنزیم / فاراده / قوانین فاراده / نوترون سریع / چربی ها و روغن ها / اسید های چرب / قانون اول ترمودینامیک / شناور سازی / گداز آور / ناحیه غیر مجاز انرژی / فرایند فراش / سنتز فریدل / کرافتس / پیل سوختی / گروه عاملی / ناخالصی کانه / شمارگر گایگر / مولر / عمریابی زمین شناختی / ایزومری هندسی / انرژی آزاد گیبس / واکنشگر گرینیار / فرایند هابر / نیم پیل / فرایند هال / معادله هندرسون / هاسلباخ / حالت پراسپین / سری های همرده / سرس های هومولوگ / ایزومری آبپوشی / هیدرولیز / کمپلکس خنثی / ثابت ناپایداری / نارسانا / ترکیب بین هالوژنی / نیمه رسانای ذاتی / ایزومری یونشی / حاصلضرب یونی / ایزومر / کتون / فرایند کرول / کمپلکس تغییرپذیر / خیساندن / اثر همتراز کننده / ترکیب چپ گردان / اسید لوویس / باز لوویس / لیگاند / شتابدهنده خطی / ایزومری اتصالی / لیپید / حالت کم اسپین / ماکرومولکول / بزرگ مولکول / قاعده مارکونیکوف / مس سولفید ناخالص / قاصد / سوخت و ساز / متابولیسم / رسانش فلزی / متالوژی / کاهش دهنده / تقلیل دهنده / آرام کننده / منوساکارید / جهش / موتاسیون / کانه طبیعی /معادله نرنست / نوترینو / واکنش نوترون کیراندازی / چرخه نیتروزن / تثبیت نیتروژن / شکافت هسته ای / گداخت هسته ای / همجوشی هسته ای / واکنشگاه هسته ای / راکتور هستهای / اسید نوکلئیک / جانشینی هسته دوستی / جابه جایی هسته دوستی / نوکلئوتید/ نوکلید / اولفین / فرایند کوره روباز / همپاری نوری / کانه / شیمی آلی / ایزومرهای ارتو / متا / و پارا / فرایند اسوالد / اضافه ولتاژ / پتانسیل اکسایش / چرخه اکسیژن – کربن دیوکسید / انرژی زوج شدن / فرایند پارکس / واکنش ذره – ذره / پیوند پپتیدی / اتصال پپتیدی / پراکسی اسید / آلاینده های فتوشیمیایی فتوسنتز / آهن خام / / شمش چدن / بسپار / پلی مر / پلی پپتید / پلی ساکارید / پورفیرین / نشر پوزیترون / ساختار نوع اول پروتئین/ ساختار نوع چهارم پروتئین / سری های تباهی پرتوزایی / سری های تباهی رادیواکتیو/ عمر یابی رادیوکربن / عمریابی ایزوتوپ کربن / کاهش یک کانه / پتانسیل کاهش / پالایش / ریبو نوکلئیک اسید / رنا / جذر میانگین سرعت تشویه / پل نمکی / اثر نمک / صابونی شدن / هیدروکربن سیر شده / جرقه شمار / ساختار نوع دوم پروتئین / قانون دوم ترمودینامیک / نیمه رسانا / سیلان ها / کولن سنج نقره / تفاله ذوب سرباره / نوترون آهسته / ذوب کاری / گدازگری / حاصلضرب / انحلال پذیری / اسید سیستم حلالی / باز سیستم حلالی / خنثی سازی سیستم حلالی / سری های اسپکتروشیمیایی / طیف / تغییر خود به خود / شکافت خود به خود / آنتروپی مطلق استاندارد / پتانسیل الکترود استاندارد / نیروی الکتروموتوری استاندارد / انرژی آزاد تشکیل استاندارد / الکترود هیدروژن استاندارد / تابع حالت / فرایند بازسازی با بخار / همپارهای نوری / همپارهای ساختاری / واکنش جانشینی / سوبسترا / کود شیمیایی سوپر فسفات / پیرامون محیط / سیستم / ساختار نوع سوم پروتئین / فرایند ترمیت / ترمودینامیک / واکنش گرما هسته ای / قانون سوم ترمو دینامیک / پیوند سه مرکزی / منحنی تیتر کردن / ناقل / عناصر بعد از اورانیم / تری گلیسرید / عدد برگشت / عدد بازیابی / هیدروکربن سیر نشده / پیوند ظرفیتی / فرایند ون آرکل/ پیل ولتایی / ثابت تفکیک آب / گاز آب / محفظه ابرویلسون / اتاقک ابرویلسون / منطقه / پایداری / پالایش منطقه ای / یون دو قطبی / آلاینده های فتو شیمیایی / آلدهید / آلفا – آمینو اسید / آلکادی ان / آلکان / آلکن / آلکیل هالید / آلکین/ آمفوتریسم / آمید / آمین / لیگاند آمین / آنتروپی / آنتروپی مطلق استاندارد / آند / آهن خام / شمش چدن / اتر / اتم کربن کایرال / اتم کربن دستوار / اثر نمک / اثر همتراز کننده / اثریون مشترک / استرکربوکسیلیک اسید / اسید برونستد / اسید سیستم حلالی / اسید کربوکسیلی / اسید لوویس / اسید نوکلئیک / اسیدهای چرب / اضافه ولتاژ / الکترود / الکترود هیدروژن استاندارد/ الکترولیز الکترون گیر اندازی / الکل / انانتیومورف ها / انانتیومرها / انرژی آزاد تشکیل استاندارد / انرژی آزاد گیبس / انرژی زوج شدن / اولفین / ایزومر / ایزومرها ارتو / متا / و پارا / ایزومری آبپوشی / ایزومری اتصالی / ایزومری سیس- ترانس / ایزومری کوئوردیناسیونی / ایزومری هندسی / ایزومری یونشی / باز برونستد / بازداری آنزیم / باز سیستم حلالی / باز لوویس / بافر / بسپار / پلی مر / بسپارش افزایشی / بسپارش تراکمی / بوران ها / پاد ذره / پادرمز ژنتیکی / پالایش / پالایش منطقه ای / پتانسیل اکسایش / پتانسیل الکترود استاندارد / پتانسیل کاهش / پراکسی اسید / پروتئین / پل نمکی / پلی پپتید / پلی ساکارید / پورفیرین / پیرامون / محیط / پیل دانیل / پیل داونس / پیل سوختی / پیل غلظتی / پیل ولتایی / پیوند پپتیدی / اتصال پپتیدی / پیوند دوگانه مزدوج / پیوند سه مرکزی / پیوند ظرفیتی / تابع حالت / تباهی آلفا / تباهی بتا / تثبیت نیتروژن / ترکیب آروماتیک / ترکیب بین هالوژنی / ترکیب چپ گردان / ترکیب راست گردان /ترکیب کربونیل دار / ترمودینامیک / تری گلیسرید / تغییر خود به خود / تفاله ذوب / سرباره / ثابت تفکیک آب / ثابت تفکیک اسید /ثابت تفکیک باز / ثابت ناپایداری / جابه جایی الکترون دوستی / جرقه شمار / جرم بحرانی / جسم آمفی پروتیک / جفت مزدوج / جهش / موتاسیون / چربی ها و روغن ها / چرخه اکسیژن / کربن دیوکسید / حاصلضرب انحلال پذیری / حاصلضرب یونی / حالت پراسپین / حالت کم اسپین / خنثی سازی سیستم حلالی / خیساندن / داکسی ریبونوکلئیک اسید / دنا / درجه تفکیک / دی ساکارید / ذوب کاری / گدازگری / راکتورزایا / واکنشگاه زایا / رادیکال آریل / رادیکال آلکیل / رسانا / رسانایی الکتریکی / رسانش الکترولیتی / رسانش فلزی / رمز / ریبونوکلئیک اسید ، رنا / زنجیر سازی / ساختار نوع اول پروتئین / سری های اسپکتروشیمیایی / سری های تباهی پرتوزایی / سری های تباهی رادیواکتیو / سری های همرده / سری های هومولوگ / سنتز فریدل / کرافتس / سوبسترا / سوخت و ساز / متابولیسم / سیستم / سیکلو آلکان / سیکلو آلکن / سیکلو ترون / سیلان ها / شتابدهنده خطی / شکافت خود به خود / شکافت هسته ای / شمارگر گایگر – مولر / شناساگر اسید باز / شناورسازی / شیمی آلی صابونی شدن / طیف / عامل کی لیت ساز / عدد برگشت / عدد بازیابی / عدد کوئوردیناسیون / عمر یابی رادیوکربن / عمریابی ایزوتوپ کربن / عمریابی زمین شناختی / غنی سازی کانه ها / تغلیظ کانه ها / فاراده / فتوسنتز / فرایند آنابولیک / فرایند اسوالد / فرایند بازسازی با بخار / فرایند بایر / فرایند برگیوس / فرایند بنیادی اکسیژن / فرایند پارکس / فرایند ترمیت / فرایند تماسی / فرایند سیانامید / فرایند فراش / فرایند قوس الکتریکی / فرایند کاتابولیک / فرایند کرول / فرایند کوره روباز / فرایند ون آرکل / فرایند هابر / فرایند هال / فسفریک اسیدهای متراکم شده / فضای کوئوردیناسیونی / فعالیت / فلز قلیایی خاکی / قاصد / قاعده مارکونیکوف / قوانین فاراده / کاتد / کانه / کانه طبیعی / کاهش دهنده / آرام کننده / تقلیل دهنده / کاهش یک کانه / کتون کراکینگ / کربوکاتیون/ کربوهیدرات / کمپلکس تغییرپذیر / کمپلکس خنثی / کود شیمیایی سوپر فسفات / کوره بلند / کولن / کولن سنج نقره / کی لیت / گاز آب / گداخت هسته ای / همجوشی هسته ای / گدازاور / گروه عاملی / لیپید / لیگاند / لیگاند آمین / مارپیچ دو گانه / مارپیچ مضاعف / مارومولکول / بزرگ مولکول / متالوژی / محفظه ابرویلسون / اتاقک ابرویلسون / مس سولفید ناخالص / معادله نرنست / معادله هندرسون – هاسلباخ / منحنی تیتر کردن / منطقه پایداری / موضع فعال / مولکول کایرال / مولکول دستوار / مونوساکارید / میله های مهارگر / ناحیه غیر مجاز انرژِی / ناخالصی کانه / نارسانا / ناقل / نشر الکترون / نشر پوزیترون / نظریه میدان بلور / نظریه نوار / نقطه پایان / نوار رسانش / نوترون آهسته / نوترون سریع / نوترینو / نوکلئوتید/ نوکلید / نیروی الکتروموتوری استاندارد / نیروی محرکه الکتریکی / نیم پیل / نیمه رسانا / نیمه رسانای برونی ( یا ناخالصی ) / نیمه رسانای ذاتی / واکنش افزایشی / واکنش جابه جایی / واکنش جانشینی / واکنش ذره – ذره / واکنشگاه هسته ای / راکتور هسته ای / واکنشگر گرینیار / واکنش گرمای هسته ای / واکنش مزدوج شده / واکنش نوترون کیراندازی / همبسپار / همپارهای ساختاری / همپارهای نوری / همشکل / الوتروپ / هیدروژن زدایی / هیدروکربن سیر شده / هیدروکربن سیر نشده / هیدرولیز / یون دو قطبی / یون کمپلکس / آبکاری نقره / آبی برم تیمول / آبی تیمول / آرام کننده / آرایش الکترونی هالوژن ها/ آرگون / آشکارسازی تابش / آگار / آلاینده های فتو شیمیایی / آلدهید / آلکان ها / آلکن ها / آلکین ها / آلوتروپ ها / آلودگی هوا / آلومینیم / آمپر / آمفوتریسم / آمفی پروتیک / آمید ها / آمینواسید / آمین ها /آنالیزفعال سازی / آنتالپی / آنتالپی استاندارد / آنتروپی / آنتروپی مطلق استاندارد/ آنتیموان / خواص / آرایش الکترونی / منابع طبیعی / کاربرد های صنعتی / آند/ آنزیم / آنیلین / انیون های اکسی کلر / اپسومیت / اترها / اتصال پپتیدی / اتیلن دی آمین / اتیلن دی آمین تترااستات / اتیلن گلیکول / اثر غلظت بر پتانسیل پیل / اثر نمک / اثر هم تراز کننده / اثر یون مشترک / ادنوزین تری فسفات / استرها / استوکیومتری الکترولیز / استیلن / استیلید / اسفالریت / اسید / اسید آرنیوس / اسید سیستم حلالی / اسید ضعیف / اسید لوویس / اسید لوویس اولیه / اسیدها و بازهای برونستد / اسیدهای چرب / اسیدهای چند پروتونی / اصل لوشاتلیه / اضافه ولتاژ/ اکسی اسیدها / اکسی اسیدها و هالوژن ها / اکسی اسیدهای آرسنیک / اکسی اسیدهای آنتیموان / اکسی اسیدهای فسفر/ اکسی اسیدهای نیتروژن / اکسیدهای آرسنیک / اکسیدهای آنتیموان/ اکسیدهای بیسموت / اکسیدهای فسفر / اکسیژن / اکسیدهای نیتروژن / اکسی هالوژن اسیدها / اگزالیک اسید / الکترود / الکترود بی اثر / الکترود گرافیتی / الکترود هیدروژن استاندارد / الکتروشیمی / الکتروفیل / الکترولیت های ضعیف / الکترولیت های قوی / الکترولیز / الکترولیز آب / الکترولیز سدیم کلرید / الکترولیز شور آب سدیم کلرید / الکترون دوست / الکترونگاتیوی هالوژن ها / انرژِی آزاد استاندارد / الکترون گیری / الکل چوب / الکل ها / الماس / انانتیومرها / انانتیومورف ها / انرژِیهای پیوند هالوژن ها / انرژی آزاد استاندارد / انرژی آزاد تشکیل / انرژی آزاد گیبس / انرژی بستگی / انرژی درونی / انرژی زوج شدن / انرژی کمینه / انقباض لانتانیدی/ اوزون /
اولکسیت / ایزومرها / ایزومرهای ساختاری / ایزومری زنجیری/ ایزومری گروه های عاملی / ایزومری موقعیتی / ایزومری هندسی / ایندیم / خواص / بارتلت /نیل / باریت / باز / باز آرنیوس / بازدارنده /بازداری تغذیه مجدد/ بازداری رقابتی / باز سیستم حلالی / باز ضعیف / باز لوویس / بافرها برم / برونستد یوهان / بکرل هنری / بلور تک شیب / بلور راست گوشه / بلور راست گوشه گوگرد/ بمباران هسته ای / بمب گرماسنج / بنتونیت / بنزن / بوتان / بور/ خواص / ترکیبات / بوران ها بیسموت / آرایش الکترونی / منابع طبیعی / بی نظمی بیشینه / بیوشیمی/ پادنوترینو/ پالایش منطقه ای / پتانسیل اکسایش / پتانسیل الکترود / پتانسیل الکترود گوگرد/ پتانسیل الکترود هالوژن ها / پتانسیل کاهش/ پتانسیل یونش هیدروژن / پراکسی اسید / پراکسیدها / پراکسی دی سولفوریک اسید / پراکسی مونو سولفوریک اسید/ پرتوزایی / پروپان / پروتئین / پروتئین مزدوج / پرهالات ها / پرهالیک اسیدها / پل نمکی / پلی پپتید / پلی تلوریدها / پلی ساکاریدها / پلی سولفیدها / پلی سلنیدها / پلیمرها / پلیمری شدن / پولونیم / پی. اچ / پی.او.اچ / پیرامون / پیریت / پیل الکترولیز / پیل انباره سربی / پیل انباره نیکل – کادمیم / پیل برگشت پذیر ایده آل / پیل خشک / پیل دانیل / پیل سوختی / پیل غلظتی / پیل ولتایی تجاری / پیل های گالوانی / پیل های ولتایی / پیوند فلزی / پیوندهای سه مرکزی / تابش / اثر های زیست شناختی / تابش گاما/ تابع حالت / تالیم / خواص / تباهی آلفا / تباهی بتا / تباهی رادیو اکتیو / تبدیل هسته ای / تترامتافسفریک اسید / تثبیت نیتروژن / تراز انرژی / ترکیبات بین هالوژنی / ترکیبات کربونیل دار / ترکیبات هالوژن دار / ترکیبات هیدروژن دار / ترکیب چپ گردان / ترکیب راست گردان / ترمودینامیک / تری گلیسرید / تری متافسفریک اسید / تشکیل رسوب / تشویه کانه ها / تصویر آیینه ای / تعادل / تعادل یونی / تغلیظ شیمیایی / تغییر انرژی آزاد گیبس / تغییر خود به خود / تفاله / تفکیک آب / تقطیر تخریبی چوب / تورتویتیت / تورنسل / تولوئن / تولید صنعتی اکسیژن / تولید صنعتی هالوژن ها / تولید صنعتی هیدروژن / تهیه آزمایشگاهی اکسیژن / تیتراسیون / تیتراسیون قلیایی / تیتر کردن اسید – باز / ثابت پایداری / ثابت تشکیل / ثابت تفکیک آب / ثابت تفکیک اسید / ثابت تفکیک باز / ثابت ناپایداری / ثابت های تعادل و دما / ثابت یونش / جانشینی الکترون دوستی / جانشینی هسته دوستی / جایگزینی فلز / جدا سازی شیمیایی / جدا سازی مغناطیسی / جرقه شمار / جرم بحرانی / جفت مزدوج / چدن خام / چرخه اکسیژن – کربن دیوکسید/ چرخه نیتروژن / حاصل ضرب انحلال پذیری / حاصل ضرب یونی / حالت / حالت آغازین / حالت پایانی / حالت پر اسپین / حالت کم اسپین / خنثی سازی آرنیوس / خنثی شدن / خنثی شدن سیستم حلالی / خواص هالوژن ها / خود یونش / خوردگی آهن / خیساندن کانه / داکسی ریبونوکلئیک اسید / درجه تفکیک / دی بوران / دی پپتید / رادرفورد / ارنست / رادیکال فنیل / رسانش الکترولیتی / رسانش فلزی / رسانش هم ارز کلریدها / رسوب / روش بایر / رونتگن / ویلهلم / ریبونوکلئیک اسید / زرد آلیزارین / زنجیری شدن / ژرمانیم / خواص / آرایش الکترونی / ساختار مولکولی /ساختار نوع اول / ساختار نوع دوم / ساختار نوع سوم / ساختار نوع چهارم / سبز برم کرزول / سرب / سری های اسپکتروشیمیایی / سری های تباهی رادیو اکتیو / سری همرده / سلنیک اسید / سنتز فریدل – کرافتس / سوبسترا / سوپر اکسیدها / سولفیدها / سیستم / سیستم تعادلی / سیستم حلالی / سیستم مزدوج / سیلکو آلکان ها / سیکلو ترون / سیلان ها / سیلیسیدها / سیلیسیم / خواص / آرایش الکترونی / منابع / روشهای تهیه / اکسیدها / اکسی ایدها / اکسی اسیدها / سیلیکات ها / سینابار / شالکوپریت / شالکوسیت / شتابدهنده خطی / شتابدهنده های ذره / شکافت هسته ای خود به خود / شکافهای آلوتروپی / شمارشگر گایگر – مولر / شناساگر اسید – باز / شناساگر رسوب دهنده / شناساگرها / شیمی آلی / صابونی شدن / عامل کی لیت ساز / عایق / عدد برگشت / عدد کوئوردیناسیون / عددهای جادویی / عمریابی رادیوکربن / عمریابی زمین شناختی / غلظت تعادلی / فاراده / میکائیل / فتوسنتز / فرایند آنابولیک / فرایند اسوالد / فرایند اکسیژن قلیایی / فرایند برگیوس / فرایند پارکس / فرایند ترمیت / فرایند تماس / فرایند رفورمینگ با بخار آب / فرایند سلوه / فرایند سیانامید / فرایند فراش / فرایند قوس الکتریکی / فرایند کاتابووولیک / فرایند کرول / فرایند کوره روباز / فرایند / گلداشمیت / فرایند وان آرکل / فرایند هابر / فرم مولکولی / فسفر / کاربردهای صنعتی / فسفر سیاه / فسفر و اسید / فسفریک اسید / فسفریک اسیدهای متراکم شده / فسفیدها / فضای کوئوردیناسیون / فعالیت / فلزات / خواص فیزیکی / فلزات قلیایی / فلزات قلیایی خاکی / فلزات واسطه / فلز کربونیل ها / فلوئور فنول فتالئین / قاعده مارکونیکوف / قانون اهم / قانون سرعت / قانون فاراده / قانون هس / قدرت اسیدی / قرمز متیل / قلع / کاتد / کاربردهای صنعتی هالوژن ها / کاربرد صنعتی هیدروژن / کاربرد های صنعتی سلنیم / کاربردهای صنعتی گوگرد / کاربیدها / کاربیدهای بین شکافی / کاربیدهای کووالانسی / کانه آرایی / کانه های طبیعی / کاهش الکترولیتی / کاهش کربنی / کتون / کراکینگ / اکسیدها / کربوکسیلیک اسیدها / کربونیل / کربوهیدرات ها کرنیت / کریپتون / کشت آگار / کلر / کلروفیل / کمپلکس بی اثر / کمپلکس تغییر پذیر / نامگذاری / کمپلکس هشت وجهی / کوپلیمر / کود سوپر فسفات / کوره بلند / کولمانیت / کولن / کولن سنج نقره ای / کی لیت / گاز – آب / گاز های نجیب / گالنا / گالیم / گانگ / گچ / گداخت هسته ای / گداز آور / گداز جزئی / گرافیت / گرمای واکنش / گروه پروستتیک / گروه های عاملی / گرینیار / ویکتور / گزنون / گوگرد پلاستیکی / گیبس / ویلارد / لاستیک طبیعی / لانتانیدها / لتیموس / لجن آندی / لوری / تامس / لوویس / گیلبرت / لیپیدها / لیگاند / لیگاند آمین / لیگاند تک دندانه / لیگاند دو دندانه / مات / مارپیچ مضاعف / مارپیچ آلفا / مبدل جابه جایی / متابولیسم / متا فسفریک اسید / متالورژی / متالورژی پالایش / متالورژی تغلیظ / متالورژی کاهش / متانید / متفابل های نوری / متیل اورانژ / محفظه ابر ویلسون / محلول های بافر / مسکویت / معادله هندرس هاسلباخ / مفهوم آرنیوس / مفهوم برونستد – لوری / مفهوم لوویس / منابع تلوریم / منابع سلنیم / منابع طبیعی هالوژن ها / منابع گوگرد / منحنی تیتر کردن / منطقه پایداری / موضع فعال / مولکول دستواره / مولکول کایرال / مونوساکاریدها / مه دود / میله های مهار / نئون / ناخالصی پذیرنده / نارنجی متیل / نافلزات / نرنست والتر / نشر الکترون / نشر پوزیترون / نظریه آرنیوس / نظریه اوربیتالی مولکولی / نظریه پیوند والانسی / نظریه میدان بلور / نظریه نوار / نفتالن / نقطه پایان / نقطه هم ارز / نوار رسانش / نوار ظرفیتی / نوترون های آهسته / نوترون های گرمایی / نوترینوها / نور قطبش مستوی / نوکلئوفیل / نوکلئون / نوکلئیک اسیدها / نوکلیدهای مصنوعی / نیترات ها و کلرات ها / نیتریدها / نیتریدهای بین شکافی / نیتریدهای کووالانسی / نیروهای هم دوستی / نیروی محرکه الکتریکی / نیم رسانای نوع p / نیم رسانای نوع n / نیم عمر / واکنش جانشینی / واکنش خود به خود / واکنشگاه زاینده / واکنش گرما هسته ای / واکنشگرهای گرینیار / واکنشگرهای نامتقارن / واگردانگر / ورقه پیلی دار / ورنر / آلفرد / هالات ها / هالوژن ها / هالیدهای فلزی / هالیک اسیدها / هلیم / همپارهای کوئوردیناسیونی / همپارهای یونشی / همپاری آبپوشی / همپاری اتصالی / همپاری ساختاری / همپاری سیس – ترانس / همپاری فضایی / همپاری نوری / همجوشی هسته ای / هموگلوبین / هوا / هیپو فسفرو اسید / هیپوهالو اسیدها / هیپو هالیت ها / هیدروژن هالیدها / هیدروکربن های آروماتیک / هیدروکربن های حلقوی / هیدروکسید های آمفوتری / هیدروکسیدهای دو خصلتی / هیدرولیز / هیدریدها / هیدریدهای بین شکافی / هیدریدهای کمپلکس / هیدریدهای نمک گون / ید / یون اکسید / یون اوزونید / یون پراکسید / یون دوقطبی / یونش آب / یون فنوکسید / یون کمپلکس یون هیدرونیم/ اسید / نمک اسیدی / عنصر فرمول تجربی / واکنش گرماگیر / انرژی / تراز انرژی / انرژی فعالسازی / نمک اسیدی / اکسید اسیدی / اکتینیدها / آکتینوئیدها / کمپلکس فعال شده / بازده حقیقی / قاعده بار مجاور / فلز قلیایی / ذره آلفا / قانون آمونتون / جامدات بی شکل / آمپر / ماده آمفی پروتیک / اکسید دو خصلتی / آمفوتری / آنیون / اوربیتال مولکولی ضد پیوندی / اسید آرنیوس / باز آرنیوس / معادله آرنیوس / خنثی شدن آرنیوس جو / اتم / واحد جرم اتمی / عدد اتمی / شعاع اتمی / وزن اتمی / روش بناکردن / اصل آووگادرو / همجوش / هواسنج / باز اکسید بازی / بر تولید / ذره بتا / ترکیب دوتایی انرژی بستگی / سلول واحد مکعبی مرکز پر / دمای جوش / طول پیوند / انرژی پیوند / درجه پیوند / زوج الکترونهای پیوندی / اوربیتال مولکولی پیوندی / چرخه بورن – هابر / قانون بویل / معادله براگ / کالری / کالری سنج / کاتالیزور / پرتو کاتدی / کاتیون / مقیاس دمای سلسیوس / مکانیسم زنجیری / قانون شارل / جذب سطحی شیمیایی / معادله شیمیایی / تعادل شیمیایی / فرمول شیمیایی / سینتیک شیمیایی / نماد شیمیایی / شیمی / معادله کلازیوس – کلاپیرون / بلور تنگ چین / ضریب / خاصیت کولیگاتیو / نظریه برخورد / ترکیب / جسم / ضریب تراکم پذیری / غلظت / ضریب تبدیل / عدد کوئوردیناسیون در یک بلور / پیوند کووالانسی / فشار بحرانی / دمای بحرانی / بلور / هم شکل های بلور / نقص بلور / شبکه بلور / قانون فشارهای جزئی دالتون / چگالی / جسم دیامغناطیسی / مولکول دو اتمی / نیروی دوقطبی – دو قطبی / یون / گشتاور دو قطبی / جابه جایی / نیروهای پراکندگی / تسهیم نامتناسب / تقطیر / یون / برخورد موثر / بار موثر هسته / تابش الکترومغناطیسی / الکترولیت / الکترون / الکترون خواهی / الکترونگاتیوی /آرایش الکترونی / عنصر / فرمول تجربی / واکنش گرماگیر / انرژی / تراز انرژی / لایه انرژی / آنتالپی / آنتالپی ترامک / میعان / آنتالپی تبلور / آنتالپی تشکیل / آنتالپی ذوب / گداز / آنتالپی آب پوشی / آنتالپی انحلال / آنتالپی تصعید / آنتالپی تبخیر / آنزیم / نعادل / ثابت تعادل / نقطه هم ارزی / وزن هم ارز / تبخیر / حالت برانگیخته / اصل طرد پاولی / واکنش گرمازا / سلول واحد مکعبی مرکز وجوه پر /. واکنش مرتبه اول / بار قراردادی / وزن فرمولی / دمای انجماد / فرکانس / مقیاس دمای فارنهایت / تابش گاما / قانون ترکیب حجمی گیلوساک / قانون نفوذ مولکولی گراهام / حالت پایه / خانواده گروه / نیمه عمر / نیمه واکنش / هالوژن / گرما ظرفیت / قانون هنری / کاتالیزور ناهمگن / تعادل ناهمگن / کاتابیزور همگن / سری های همگن / قاعده هوند / هیبرید شدن / آب پوشی / پیوند هیدروژنی / یون هیدرونیوم / ثابت گاز ایده آل / قانون گاز ایده آل / شناساگر / عنصر واسطه درونی / دو قطبی لحظه ای / نیروهای بین مولکولی / انرژی درونی / موقعیت درون شبکه ای / یون / پیوند یونی / ترکیب یونی / شعاع یونی / واکنش یونی / انرژی یونش / ایزو الکترون / ایزوتوپ / ژول / مقیاس دمای کلوین / نظریه چنبش گازها / لانتانیدها / انرژی شبکه قانون هس / قانون بقای جرم / قانون مجموع ثابت گرما / قانون نسبتهای معین / قانون نسبت های مضاعف / اصل لوشاتلیه / ساختار لوویس / واکنش دهنده محدودساز / نیروهای لندن / زوج الکترون های آزاد / عدد کوانتومی مغناطیسی اوربیتال / عدد کوانتومی مغناطیسی اسپین / جرم / عدد جرمی / طیف سنج جرمی / ماده / توزیع ماکسول – بولتزمان / مسافت آزاد میانگین / دمای ذوب / فلز / شبه فلز / واکنش تراساختی / دستگاه متری / مخلوط / ثابت افزایش دمای جوش مولی / ثابت کاهش دمای انجماد مولی / مولالیته / مولاریته / مول کسر مولی / فرمول مولکولی / اربیتال مولکولی / وزن مولکولی / مولکولاریته / یون یک اتمی / اسید یک پروتونی / واکنش یونی خالص / خنثی سازی / نوترون / یون گاز نجیب / گازهای نجیب / زوج الکترون های ناپیوندی / نافلز / غیر استوکیومتری / نمک نرمال /نرمالیته / هستک / نوکلئون / هسته / مدار / اوربیت / اوربیتال / مرتبه یک واکنش شیمیایی / اسمز / اکسایش / عدد اکسایش / عامل اکسنده / عامل اکسید کننده / اکسی اسید / ماده پارامغناطیس / جسم پارامغناطیس / معادله جزئی / خصلت یونی جزئی / فشار جزئی / پاسکال / درصد بازده / تناوب / پریود / قانون تناوبی / فاز / نمودار فاز / فوتون / پیوند پی / پیوند کوالانسی قطبی / یون چند اتمی / مولکول چند اتمی / اسید چند پروتونی / اشعه مثبت / پرتوهای مثبت / رسوب دادن / رسوب کردن / فشار / عدد کوانتومی اصلی / فراورده / محصول / پروتون / کوانتوم / بهر واکنش / پرتوزایی / رادیو اکتیویته / قانون رائول / مرحله تعیین کننده سرعت / ثابت سرعت / معادله سرعت / واکنش دهنده / ماده اولیه / حد واسط واکنش / مکانیسم واکنش / سرعت واکنش / عامل کاهنده / کاهش / عنصر نمونه / عنصر نماینده / رزونانس / تشدید / جذر میانگین / مجذور سرعت / واحد si / حجم مولی / نمک / واکنش مرتبه دوم / شبه فلز / حفاظت / پوشاندن / پیوند ساده / پیوند سیگما / ارقام با منعی / سلول واحد مکعبی ساده / یون / ماده حل شده / ماده حل شونده / محلول / حلال / گرمای ویژه / یون تماشاگر / طیف / سرعت نور / یون / محلول استاندارد / دما و فشار استاندارد/ استوکیومتری / اسیدها و بازهای قوی / فرمول ساختاری / تصعید / لایه فرعی / عدد کوانتومی فرعی / جسم / ماده / کشش سطحی / دما / بازده نطری / گرماشیمی / شیمی گرمایی / ترموشیمی / واکنش مرتبه سوم / تیتر کردن / عنصر واسطه / نظریه حالت گذار / نقطه سه تایی / تور / اصل عدم قطعیت / سلول واحد / واحد بار الکتریکی / نظریه پیوند ظرفیتی / نظریه دافعه زوج الکترون لایه ظرفیتی / الکترونهای ظرفیتی / الکترون های والانسی / فشار بخار / گرانروی / ویسکوزیته / سنجش حجمی / آنالیز حجمی / معادله وان دروالس / ضریب وانت هوف / تابع موجی / اسیدها و بازهای ضعیف / وزن / پراش پرتو – x / پراش اشعه – x / واکنش مرتبه صفر / دمای انجماد / دمای جوش / آب شیرین / آرنیوس سوانت / آزمایش اشترن – گرلاخ / آکتینویدها / آکتینیدها / آنالیز شیمیایی / آنتالپی / آنتالپی استاندارد تشکیل / آنتالپی انحلال / آنتالپی تبخیر / آنتالپی تبلور مولی / آنتالپی تشکیل / آنتالپی تصعید / آنتالپی حلال پوشی / آنتالپی مواد شیمیایی / آنتی فلوئوریت / آنزیم / آووگادرو / آمادئو / اثر ژول – تامسون / ارشمیدس / ارقام با معنی / استالاکتیت / استالاگمیت / استوکیومتری / استوکیومتری واکنش ها در محلول / استوکیومتری و حجم گازها / اسمز / اسمز معکوس / اسید / اسیدها و بازهای آرنیوس / اسیدهای چند پروتونی / اسیدهای یک پرونتونی / اشعه کاتدی / اصل آووگادرو / اصل طرد پاولی / اصل عدم قطعیت هایزنبرگ / اصل لوشاتلیه / اعداد کوانتومی / اکسیدهای آمفوتری / اکسیدهای اسیدی و بازی / الکترولیت ها / الکترونگاتیوی / الکترون متمایزکننده / الگوی اتمی رادرفورد / الگوی یک آنزیم / انحراف مثبت / انحراف منفی / انرژی شبکه / انواع یونها / اوربیتال / اوربیتال پیوندی سیگما / اوربیتال ضد پیوندی سیگما / اوربیتال مولکولی / اوربیتال های هیبریدی / اوزان اتمی / ایزوتوپ ها / اینشتین آلبرت / بار قراردادی / بار موثر هسته / بازداری زنجیر / یازده نظری / بازده واقعی / بالن حجم سنجی / براگ ویلیام هنری / بر تولید / برخوردهای موثر / بلور شبکه ای کوارتز / بلور مکعبی / بلورها / بلورهای سدیم کلرید / بلورهای مولکولی / بلورهای یونی / بمب گرماسنج / بوهر نیلس / بویل رابرت / بهر واکنش / بیوشیمی / پاولینگ لینوس / پاولی ولفگانگ / پراش پرتوهای ایکس / پروتون / پرینکیپیا / پریود / پلانک ماکس / پویش آزاد متوسط / پیوند برگشتی / پیوند پی / پیوند دوگانه / پیوند سه گانه / پیوند ساده / پیوند فلزی / پیوند کووالانسی / پیوند هیدروژنی / پیوند یونی / تابش آلفا /تابش الکترومغناطیسی / تابش بتا / تابش گاما / جوزف تامسون / ترکیب دوتایی / تسهیم نامتناسب / تشکیل پیوند برگشتی / تعادل شیمیایی / تعادلهای ناهمگن / تعادل همگن / تعیین سرعت واکنش / تغییرات شیمیایی / تغییرات فیزیکی / تقطیر / تناوب / اوانجلیستا توریچلی / توزیع ماکسول – بولتزمان / تیتر کردن / ثابت افزایش دمای جوش مولی / ثابت پلانک / ثابت تعادل/ ثابت کاهش دمای انجماد مولی/ جاذبه بین یونی در محلول / جامدات / جامدات بلوری / عمریابی ایزوتوپ کربن / کاهش یک کانه / پتانسیل کاهش / پالایش / ریبو نوکلئیک اسید / رنا / جذر میانگین سرعت تشویه / پل نمکی / اثر نمک / صابونی شدن / هیدروکربن سیر شده / جرقه شمار / ساختار نوع دوم پروتئین / قانون دوم ترمودینامیک / نیمه رسانا / سیلان ها / کولن سنج نقره / تفاله ذوب سرباره / نوترون آهسته / ذوب کاری / گدازگری / حاصلضرب / انحلال پذیری / اسید سیستم حلالی / باز سیستم حلالی / خنثی سازی سیستم حلالی / سری های اسپکتروشیمیایی / طیف / تغییر خود به خود / شکافت خود به خود / آنتروپی مطلق استاندارد / پتانسیل الکترود استاندارد / نیروی الکتروموتوری استاندارد / انرژی آزاد تشکیل استاندارد / الکترود هیدروژن استاندارد / تابع حالت / فرایند بازسازی با بخار / همپارهای نوری / همپارهای ساختاری / واکنش جانشینی / سوبسترا / کود شیمیایی سوپر فسفات / پیرامون محیط / سیستم / ساختار نوع سوم پروتئین / فرایند ترمیت / ترمودینامیک / واکنش گرما هسته ای / قانون سوم ترمو دینامیک / پیوند سه مرکزی / منحنی تیتر کردن / ناقل / عناصر بعد از اورانیم / تری گلیسرید / عدد برگشت / عدد بازیابی / هیدروکربن سیر نشده / پیوند ظرفیتی / فرایند ون آرکل/ پیل ولتایی / ثابت تفکیک آب / گاز آب / محفظه ابرویلسون / اتاقک ابرویلسون / منطقه / پایداری / پالایش منطقه ای / یون دو قطبی / آلاینده های فتو شیمیایی / آلدهید / آلفا – آمینو اسید / آلکادی ان / آلکان / آلکن / آلکیل هالید / آلکین/ آمفوتریسم / آمید / آمین / لیگاند آمین / آنتروپی / آنتروپی مطلق استاندارد / آند / آهن خام / شمش چدن / اتر / اتم کربن کایرال / اتم کربن دستوار / اثر نمک / اثر همتراز کننده / اثریون مشترک / استرکربوکسیلیک اسید / اسید برونستد / اسید سیستم حلالی / اسید کربوکسیلی / اسید لوویس / اسید نوکلئیک / اسیدهای چرب / اضافه ولتاژ / الکترود / الکترود هیدروژن استاندارد/ الکترولیز الکترون گیر اندازی / الکل / انانتیومورف ها / انانتیومرها / انرژی آزاد تشکیل استاندارد / انرژی آزاد گیبس / انرژی زوج شدن / اولفین / ایزومر / ایزومرها ارتو / متا / و پارا / ایزومری آبپوشی / ایزومری اتصالی / ایزومری سیس- ترانس / ایزومری کوئوردیناسیونی / ایزومری هندسی / ایزومری یونشی / باز برونستد / بازداری آنزیم / باز سیستم حلالی / باز لوویس / بافر / بسپار / پلی مر / بسپارش افزایشی / بسپارش تراکمی / بوران ها / پاد ذره / پادرمز ژنتیکی / پالایش / پالایش منطقه ای / پتانسیل اکسایش / پتانسیل الکترود استاندارد / پتانسیل کاهش / پراکسی اسید / پروتئین / پل نمکی / پلی پپتید / پلی ساکارید / پورفیرین / پیرامون / محیط / پیل دانیل / پیل داونس / پیل سوختی / پیل غلظتی / پیل ولتایی / پیوند پپتیدی / اتصال پپتیدی / پیوند دوگانه مزدوج / پیوند سه مرکزی / پیوند ظرفیتی / تابع حالت / تباهی آلفا / تباهی بتا / تثبیت نیتروژن / ترکیب آروماتیک / ترکیب بین هالوژنی / ترکیب چپ گردان / ترکیب راست گردان /ترکیب کربونیل دار / ترمودینامیک / تری گلیسرید / تغییر خود به خود / تفاله ذوب / سرباره / ثابت تفکیک آب / ثابت تفکیک اسید /ثابت تفکیک باز / ثابت ناپایداری / جابه جایی الکترون دوستی / دامنه موج / دستگاه متری / دستگاه مکعبی / دماسنج / دمای انجماد / دمای کلوین / لویی دوبروی / رابطه دوبروی / ارنست رادرفورد / رادیو اکتیویته طبیعی / رزونانس / روتیل / روش آفبا / روش عدد اکسایش برای موازنه / روش یون – الکترون برای موازنه / روی سولفیدطبیعی / ورن ژول / ساختار الکترونی / سرعت واکنش / سرعت های مولکولی / سری بالمر / سری پاشن / سری لیمان / آندرس سلسیوس / سموم کاتالیزور / سیکلو پروپان / ژاک شارل / اروین شرودینگر شیمی فیزیک / ژوزف گیلوساک /کیمیاگر شکاک / کوانتا بنو کلاپیرون / کالکس / کاتیون هنری موزلی / ورنر هیزینبرگ / هنریش هرتز / هرم مثلث القاعده / هسته اتم / هشت وجهی منتظم / همجوش / همفشار / ویلیام هنری / هواسنج / هیبرید شدن / یاتروشیمی / یون / یون تماشاگر / یون های آبپوشیدنه یونهای گاز نجیب / یون یک اتمی
آلومینیم هیدروکسید / باریم کربنات / باریم کرمات / باریم یدات / باریم منگنات / باریم اکسالات / باریم سولفات / بیسموت اکسید کلرید / بیسموت اکسید هیدروکسید / کادمیم کربنات / کادمیم هیدروکسید / کادمیم اکسالات / کادمیم سولفید / کلسیم کربنات / کلسیم فلوئورید / کلسیم اکسالات / کلسیم سولفات / مس (I) برمید / مس (I) کلرید / مس (I) یدید / مس (I) تیوسیانات / مس (II) هیدروکسید / مس (II) سولفید / آهن (II) هیدروکسید / آهن (II) سولفید / آهن (III) هیدروکسید / لانتان یدات / سرب کربنات / سرب کلرید / سرب کرمات / سرب هیدروکسید / سرب یدید / سرب اکسالات / سرب سولفات / سرب سولفید / منیزیم آمونیم فسفات / منیزیم کربنات / منیزیم هیدروکسید منیزیم اکسالات / منگنز (II) هیدروکسید / منگنز (II) سولفید / جیوه (I) برمید / جیوه (I) کلرید / جیوه (I) یدید / نقره آرسنات / نقره برمید / نقره کربنات / نقره کلرید / نقره کرمات / نقره سیانید / نقره یدات / نقره یدید / نقره اکسالات / نقره سولفید نقره تیوسیانات / استرونسیم سولفات / استرونسیم اکسالات / تالیم (I) کلرید / تالیم (I) سولفید / روی هیدروکسید / روی اکسالات / روی سولفید / استیک / آرسنیک / آرسنیو / بنزوئیک / بوریک اسید / بوتانوئیک / کربنیک / کلرواستیک / سیتریک / اتیلن دی آمین تترا استیک / فورمیک / فوماریک / گلیکولیک / هیدرازوئیک / هیدروژن سیانید / هیدروژن فلوئورید / هیدروژن پروکسید / هیدروژن سولفید / هیپو کلرو / یدیک / لاکتیک / مالئیک / مالیک / مالونیک / ماندلیک / نیترو / اکسالیک / پریدیک / فنول / فسفریک / فسفرو / فتالیک / پیکریک / پروپانوئیک / پیروویک / سالیسیلیک / سولفامیک / سولفوریک / سوکسینیک / تاتریک / تری کلرواستیک / آمونیاک / آنیلین / بوتیل آمین / دی متیل آمین / اتانول آمین / اتیل آمین / اتیلن دیامین / هیدرازین / هیدروکسیل آمین / متیل آمین / پیپریدین / پیریدین / تری متیل آمین / خطای مطلق / صحت / قدرت اسیدی / فعالیت / ضریب فعالیت / ثابت حاصل ضرب فعالیت / انباشتگی / حلال آمفوتر / آنالیت / غلظت تجزیه ای / بی آب / خلوص تجزیه ای / حلال بی پروتون / تیزاب سلطانی / آبی / نقره سنجی / میانگین حسابی / تیتر کننده خود کار / خود پروتون کافت / تیتراسیون معکوس / قدرت بازی / دو دندانه ای / شاهد / اندازه گیری شاهد / بند شده مقید / شوراب ها / سبز برومو کرزول / ظرفیت بافر / محلول بافر / استاندارد درجه بندی / موازنه بار / کی لیت / عامل کی لیت ساز / لخته شدن / رسوب کلوئیدی / تعلیق کلوئیدی / تشکیل کمپلکس / عامل کمپلکس دهنده / ثابت تشکیل مشروط یا موثر / فاصله اطمینان / حدود اطمینان / تراز یا سطح اطمینان / حدود اطمینان / باز مزدوج / خطای ثابت / کوئوردینه شدن / همرسوبی / لایه یون مخالف / بوته / تعلیق بلوری / شوره / داده ها / آزاد کردن / واجذب / حد آشکار سازی / خطای معین / انحراف / انحراف از میانگین / هضم / تیتراسیون جانشینی / ضریب توزیع یا تقسیم / شکفتگی / لایه مضاعف الکتریکی / نقطه پایانی / هم ارز / معادل / نقطه هم ارزی / وزن هم ارز / خطا / ارزیابی / نمایی / ثابت تشکیل / فراوانی / فراوانی وقوع / میانگین هندسی / استیک اسید یخی / وزن فرمول گرم / ضریب وزنی / یون هیدرونیوم / نمگیر / ناخالصی / مندرج / خطای دستگاهی / ثابت ناپایداری / مزاحمت / ید سنجی / قدرت یونی / ثابت حاصل ضرب یونی / برگشت ناپذیر / نقطه ایزوالکتریک / لیگاند / پوشاندن / عامل پوشاننده / تأثیر اثر جرم / موازنه جرم / میانه /نارنجی متیل / قرمز متیل / بنفش متیل / وزن میلی هم ارز / غلظت مولار / مایع مادر / میل منفی / معادله نرنست / واکنش خنثی سازی / واکنش خنثی شدن / منحنی خطای نرمال / غیر آبی / نرمالیته / هسته زایی / فرضیه صفر / محبوس / اکسنده / اکسایش / عامل اکسنده / رشد ذره / والختی / خطای شخصی / رسوب / عامل رسوب دهنده / رسوبگیری از محلول همگن / دقت / پیش کاهش / لایه جذب سطحی اولیه / استاندارد اولیه / خلوص استاندارد اولیه / چهار دندانه ای / خلوص واکنشگری / واکنش اکسایش – کاهش / عامل کاهنده / کاهنده / کاهش / تجزیه های رگرسیون / خطای نسبی / دقت نسبی / فوق اشباع نسبی / قابلیت اعتماد / اعتبار / اتفاقی / تصادفی / گستره / نو آرایی / رسوبگیری مجدد / پس زدن / تکرار پذیری / لایه جذب سطحی ثانویه / استاندارد ثانویه /گزینش / پذیر / خود تفکیک / شش دندانه ای / رقم با معنی / مه / دود / آهک شده / ثابت حاصل ضرب حلالیت / پروتون حلال پوشیده / سنگینی ویژه / تله افشک / دامنه / محلول مادر / انحراف استاندارد / پتانسیل استاندارد الکترود / استاندارد کردن / تنش / جذب سطحی / سه دندانه ای / تیتر /. تیتر کننده / تیتران / تیتراسیون / کدری / عدم قطعیت / خطای تخمینی / یک دندانه ای / واریانس / درصد حجمی / تجزبه حجمی / توزین / درصد وزنی / درصد وزنی – حجمی / نرمالیته علمی / یوندوقطبی / هیدروژن / هلیم / لیتیم / بریلیم / بور / کربن / نیتروژن / اکسیژن / فلوئور / نئون / سدیم / منیزیم / آلومینیم / سیلیسیم / فسفر / گوگرد / کلر / آرگون / پتاسیم / کلسیم / اسکاندیم / تیتانیم / وانادیم / کروم / منگنز / آهن / کبالت / نیکل / مس / روی / گالیم / ژرمانیم آرسنیک / سلنیم / برم / کریپتون / روبیدیم / استرانسیم / ایتریم / زیرکونیم / نیوبیم / مولیبدن / تکنسیم / روتنیم / رودیم / پالادیم / نقره / کادمیم / ایندیم / قلع / انتیموان / تلوریم / ید / زنون / سزیم / باریم / لانتان / هافنیم / تانتال / تنگستن / رنیم / اوسمیم / ایریدیم / پلاتین / طلا / جیوه / تالیم / سرب / بیسموت / پلونیم / استاتین / رادون / فرانسیم / رادیم / اکتینیم / رادرفوردیم / دابنیم / سیبورگیم / بوریم / هاسیم / مایتنریم / سریم / پرازئودیمیم / نئودیمیم / پرومتیم / ساماریم / یوروپیم / گادولینیم / تربیم / دیسپروزیم / هولمیم / اربیم / تولیم / ایتربیم / لوتسیم / توریم / پروتکتینیم / اورانیم / نپتونیم / پلوتونیم / امرسیم / کوریم / برکلیم / کالیفرنیم / انشتنیم / فرمیم / مندلیفیم / نوبلیم / لارنسیم / آبپوشی / آبپوشی آلدهیدها و کتون ها /آب زدایی / آدرنالین / آرایش الکترونی / حالت پایه / آسپارتام / آسپرین / آلداریک اسیدها / آلدهیدها و کتون ها / نامگذاری / سنتز / آلدیتول / آلکالویید / آلکان های شاخه دار / آلکان های نرمال / آلکن ها / نامگذاری / ساختار الکترونی / ایزومری سیس / ترانس / آلکیل هالید ها / از الکل ها / آلکین پایانه ای / آلکین ها / قدرت اسیدی / آمیدها / هیدرولیز / کاهش / آمیلوپکتین / آمینو اسید ها / آمینو اسیدهای ضروری / آمین های هتروسیکل / آنابولیسم / آنالیز آمینواسید / آنتراسن / آنزیم ها / طبقه بندی / آنومر آلفا / آنومر بتا / آنیلین / آنیون استیلید / اپوکسیدها / حلقه گشایی / اتانول / سمیّت / اترها / اترهای حلقوی / اتیلن / مکانیسم واکنش ها / اثر القا / ازدحام فضایی / اسپیرال اسید چرب / استال / استامینوفن / استروئیدهای سنتزی / استرها / استری کردن به روش فیشر / استریو شیمی / استیل استون / استیل کوآنزیم / اسید انیدریدها / آمین کافت / اسید چرب / اسید لوویس / اسید مزدوج / اسید هالیدها / الکل کافت / اسیدهای چرب سیر شده / اسیدهای چرب سیر نشده / اسیدهای نوکلئیک / اکسایش آلدهیدها / اکسایش آلکن / آکسایش الکل ها / اکسایش ترکیبات آروماتیک / اکسیم ها / الکتروفورز / الکترون دوست / الکترونگاتیوی / الکترون ناپیوندی / الگوی واتسون – کریک / امواج رادیویی / انانتیومر / انتقال گروه آمین / انتگراتل گیری از طیف NMR / انرژی فعال سازی / انسولین / انول ها / انیدول / ایبوپروفن / ایزوکینولین / ایزولوسین / ایزومر ساختمانی / ایزومری فضایی / ایمین ها / ایمیدازول / باز لوئیس / باز مزدوج / بازهای پورین / پریمیدین / برم دار کردن بنزن / بسپارش رادیکالی / بسپارهای آلکن / بسپارهای مرحله ای / بنزن / رزونانس / بنزوییک اسید / بوتیرولاکتون / بوتیل آمین / بیوسنتز پروتئین / پپتیدها / پروتئین کروی / رشته ای / پروتئین های ساده / پکتین / پل نمکی / پلی اتیلن / پلی استرها / پلیمراز / واکنش زنجیری / پنیسیلین / پیرانوز / پیرول / پیروویک اسید / پیریدوکسین / پیریدین / پیریدینیوم کلروکرومات / پیوند پی / پیوند خمیده / پیوند شیمیایی / پیوند یونی / کووالانسی / تابش الکترومغناطیسی / تبیین اثر استخلاف / تجزیه ادمن / تراکم کلایزن / مکانیسم / تراکم گروه کربونیل / تربانتین / ترتیب DNA تعیین / ترکیبات آروماتیک / ترکیبات آلی فلزی / ترکیبات آلی کلردار طبیعی / ترکیبات کربونیل دار در سوخت و ساز / ترکیبات مزو / تری ساکارید / تشکیل انولات / تصویر آیینه ای / تصویرگری رزونانس مغناطیسی / تعادل واکنش / تعریف برنستد – لوری / تعریف لوئیس / تغییر گردش نوری / تفسیر طیف فرابنفش / تفکیک انانتیومرها / تویستان / توتومری / توتومری کتو – انول / تیر آمین / تیول ها / ثابت جفت شدن / جابه جایی شیمیایی / جامد یونی / جانشینی آلفا / جانشینی هسته دوستی / جانشینی هسته دوستی آسیل / جذب / جفت شدن دیازونیم / جنتومایسین / جورزا / چپ گردان / چربی ها و روغن ها / چرخش ویژه / چرخه سیتریک اسید / حالت گذار / حد واسط کربوکاتیونی / حد واسط ها / خط پایه / داروهای کایرال / داروهای هوشبر / داکرون / داکسی ریبوز / دامنه موج / دستوارگی / دوخصلتی / دولایه ای لیپیدی / دو مولکولی / دیاستریومرها / دی ان های مزدوج / دیژیتوکسین / دی ساکاریدها / دی سولفید / دیول های دوقلو / راست گردان / راسمات / رتینال / ردوپسین / ریبوز / زاویه پیوند / زنجیر انتقال الکترون / زیست توده / ساخارین / ساختار / ساختار آمینواسیدها / / ساختار اتان / ساختار اتمی / ساختار اتیلن / ساختار استیلن / ساختار الکترون – نقطه / ساختار پروتئین / ساختار خط – پیوند / ساختار دو قطبی / ساختار کربوکاتیون / ساختار ککوله / ساختار لوئیس / ساختار متان / ساختار مولکولی / ساختار و سنتز / ساختارهای اسکلتی / ساکارز / سالیسیل الکل / سالیسیلیک اسید / سدیم آمونیم تارترات / سرعت سیر نور / سرعت واکنش / سفالین ها / سلوبیوز / سمیت مواد شیمیایی / سنتز انون ها / سنتز پپتید / سنتز فنول ها / سنتز مالونیک استر / سنتز مشق های بنزن / سنتز ویلیامسون / سوبسترای کایرال / سولفوریک اسید دود کننده / سولفون دار کردن بنزن / سولفیدها / سیکلامات / سیلکو آلکان ها / ایزومری سیس – ترانس / سیکلوپنتان / سیکلوهگزان / شکافتگی اسپین – اسپین / شوینده سنتزی / شیرینی / شیمی بینایی / شیمی فضایی / صابون / صفحه تقارن / صورت بندی / صورت بندی پوشیده / صورت بندی مونوساکاریدها / طول موج / طیف الکترومغناطیسی / طیف بینی / طیف بینی زیر قرمز / طیف بینی فرابنفش / طیف جذبی / طیف رزونانس مغناطیسی هسته / طیف زیر قرمز سیکلوهگزانول / طیف فرابنفش بو تا دی ان / عدد اتمی / عدد اکتان / عدد جرمی / عدد موج / فروکتوز / فسفریل دار شدن / فسفریل زدایی / فسفوگلیسریدها / فعالیت نوری / فنوباربیتال / فنول ها / فورانوز / فیبروین / قاعده / قاعده زایتسف / قاعده مارکونیکوف / قطبش سنج / قطبنده / قند معکوس / قندهای ساده / قندهای کاهنده / قواعد توالی / کاتابولیسم / کاتابولیسم چربی ها / کاتابولیسم کربوهیدرات ها / کاروتن / کافئین / کاهش آمیدها / کاهش نیتروبنزن ها / کاهش نیتریل ها / کایرالیته در طبیعت / کتوز / کدئین / کراتین / کربانیون ها /کربن چهار وجهی / کربوکاتیون / کربوکاتیون آلیلی / کربوکسیلیک اسیدها / کشف انانتیومرها / کفلار / کلرال / کلردار کردن رادیکالی آلکان ها / کلرومتان / کلسترول / کوانتا / کوبش موتور / کیانا / کینولین / کینون ها / کینین / گرمای واکنش / گروه آلکیل / گروه عاملی / گروه کربونیل / گروه محافظ / گروه مرکاپتو / گسست اسیدی / گلوکز / گلیسر آلدهید / گلکوپروتئین ها / گلیکوزید / گلیکول / گلیکولکافت / گلیکول مجاور / گلیکولیز / لاستیک طبیعی / لاکتام / لاکتیک اسید / لیپیدها / مارپیچ آلفا / مارپیچ دوگانه / مالتوز / متابولیسم پایه / متیل نارجی / مخلوط راسمیک / مرکز بی تقارن / مسیر اکسایش / مسیرهای متابولیکی / منتول / مواد ضد تغذیه حشرات / مورفین / موقعیت آلفا / میسل / میوگلوبین / ناجورزا / ناحیه اثر انگشت / ناکایرال / نامگذاری آلکان ها / نامگذاری ترکیبات آروماتیک / نامگذاری ترکیبات آلی / نایلون ها / نفت / نفتالین / نقطه ایزوالکتریک / نمایش نیومن / ساهورس / نمک دیازونیم / نمودار انرژی واکنش / نور قطبیده / نوکلئوتیدها / نیترودار کردن بنزن / نیتریل ها / نینهیدرین / وارونگی پیکربندی / اثر ازدحام / گروه ترک کننده / واکنش آلدول / واکنش تک مولکولی / واکنش جانشینی در اندام زنده / واکنش جهت ویژه / واکنش سند مایر / واکنش فریدل کرافتس / اثر استخلاف / واکنشگر تولنس / بندیکت / فهلینگ / واکنشگرهای رادیکالی آلکان ها / واکنشگرهای گرینیار / واکنش های افزایشی – حذفی - جانشینی – بازآرایی – قطبی / واکنش های بنزن / واکنش های رادیکالی / واکنشهای مونو ساکاریدها / وراثت / ویتامین / هالوتان / هالوژن دار کردن موقعیت آلفا / هدایت کنندگان ارتو – پارا / هدایت کنندگان متا / هرویین / هضم / هم / هم ارزی شیمیایی / همصفحه آنتی / همی استال / هورمون های جنسی / هیبرید رزونانسی / هیبرید شدن / هیدرازون ها / هیدروهالوژن زدایی / یون آلکوکسید / یون انولات / آلکیل دار شدن / یون برمونیم / یون فنوکسید / یون هیدرونیم /







کشف نزدیکترین ستاره ی نوترونی



ستارگان نوترونی دسته‌ایی از ستارگان هستند که از بقایای یک انفجار ابرنواختری پدید می‌آیند و ستاره شناسان معمولا آن‌ها را در کنار بقایای یک ابرنواختر یا یک ستاره ی همدم می‌یابند. تاکنون تنها ۷ ستاره‌ی نوترونی تک و بدون همدم شناخته شده است. دانشمندان دانشگاه‌های ایالات متحده و کانادا٬ در بررسی یک منبع پرتوی ایکس که ماهواره‌ی « رزت » (ROSAT) آلمان و ‌آمریکا آن را کشف کرده بود، پس از کمک گرفتن از ماهواره‌ی سویفت ناسا و سپس تلسکوپ چاندرا و در نهایت رصدخانه‌ی جمینی شمالی هاوایی به این نتیجه رسیدند که جرم مورد بررسی یک ستاره‌ی نوترونی است که از صفحه‌ی راه شیری خارج شده است. این ستاره‌ی نوترونی که «کالورا» (Calvera ) نام دارد٬ بین ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ سال نوری از ما فاصله دارد.
در این بررسی، بیش از ۱۸۰۰۰ منبع تابش پرتوی ایکس در طول موج‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت. این ۱۸۰۰۰ منبع را ماهواره‌ی آلمانی-آمریکایی « رزت » در سال‌های دهه ی ۹۰ کشف کرده بود. پس از بررسی در طول موج‌های مختلف مشخص شد که منبعی با نام ۱RXS J۱۴۱۲۵۶.۰+۷۹۲۲۰۴ در طول موج‌های پرتو ایکس درخشش بسیار بیش‌تری از سایر بخش‌های طیف الکترومغناطیس مانند نور مرئی، فرو سرخ و رادیویی دارد.
سپس با کمک گرفتن از ماهواره‌ی سویفت ناسا، اطلاعات بیش‌تری از این منبع ناشناخته به دست آمد و مشخص شد درخشش آن برابر با همان میزانی است که سال‌ها پیش رزت اندازه گیری کرده بود. آنگاه بزرگ‌ترین تلسکوپ زمین را برای بدست آوردن اطلاعات نوری در خدمت گرفتند. اما تلسکوپ ۱/۸ متری جمینی در هاوایی هیچ اثری از منبع مرموز رصد نکرد. حتی کوچک‌ترین اثری از این منبع در تصاویر یافت نشد و معلوم شد که این منبع هر چه که باشد تنها در طول موج پرتو ایکس می درخشد.
با توجه به اطلاعات به دست آمده، هیچ نظریه‌ای نمی‌توانست به طور کامل وضعیت را شرح دهد. به احتمال زیاد، این جسم نوع پیچیده‌ای از ستارگان نوترونی است همچنین بعید نیست نوع جدیدی از اجرام در فضا باشد. مورد عجیب دیگری هم درباره‌ی کالورا وجود دارد. ستارگان نوترونی به طور معمول در صفحه‌ی راه شیری پدید می‌آیند ولی کالورا در بخش‌های خارجی صفحه‌ی کهکشان واقع شده است. ممکن است کالورا در صفحه‌ی راه شیری تشکیل شده و سپس بر اثر نیرویی به خارج از صفحه رانده شده باشد. با کشف کالورا، دانشمندان می‌گویند ممکن است تعداد زیادی از این گونه اجرام در گیتی وجود داشته باشد که با بررسی‌هاي بيش‌تر در سال های آینده اطلاعات ارزشمندی از چگونگی شگل گیری این اجرام و ساختار آنها بدست خواهند آورد.
منبع: Sky and Telescope و Universe Today

نور و ماهیت آن



در زمان های قدیم سرعت نور را بی نهایت می دانستند و آن را پدیده ای غیر فیزیکی تصور می کردند. در سال 1676 میلادی ستاره شناس دانمارکی به نام روئومر اعلان کرد که سرعت نور نمی تواند بی نهایت باشد. او با مشاهده ماه های مشتری متوجه شد هنگامی که زمین در دورترین نقطه از سیاره مشتری قرار دارد، خسوف ماه های مشتری طولانی تر است ( نسبت به زمانی که زمین در نزدیکترین نقطه به سیاره مشتری قرار دارد ). او از این مشاهده نتیجه گرفت که سرعت نور نمی تواند بی نهایت باشد. او با مشاهده خسوف مه های مشتری نتیجه گرفت زمانی که زمین در دورترین نقطه از مشتری قرار دارد، نور ماه های مشتری دیرتر به زمین می رسد و در نتیجه خسوف ماه های مشتری طولانی تر است. او حتی براساس این مشاهده سرعت تقریبی نور را در حدود 220،000 کیلومتر در ثانیه تخمین زده بود. توجه کنید که این تخمین، با توجه به وسایل بسیار اولیه آن روز، به سرعت واقعی نور که حدود 300،000 کیلومتر در ثانیه است، بسیار نزدیک است. همین اندازه که ستاره شناس دانمارکی توانست نشان دهد نور با سرعت بی نهایت پخش نمی شود، خود قدم بزرگی در راه مطالعه ماهیت و سرعت نور بود.
مدتی قریب به 200 سال بعد از آن که روئومر بطلان بی نهایت بودن سرعت نور را اعلان کرد، دانشمند انگلیسی به نام ماکسول، در سال 1865 میلادی، نشان داد نوری که با چشم معمولی دیده می شود از چشمه نور به صورت امواج متصل پخش می شود. ماکسول حتی موفق شد که دامنه امواج نور را با تقریب دقیق محاسبه کند. بعدها دانشمندان دیگر کشف کردند که امواجی با طول موج های خیلی کوتاه تر از طول موج مرئی نیز وجود دارند. دو نمونه از این امواج همان پرتوهای ایکس و پرتوهای گاما هستند.
نظریه ماکسول برای این سوال که امواج نور در چه محیطی منتشر می شوند، جواب قانع کننده ای نداشت. ماکسول برای حل این موضوع عنصری کاملاً ذهنی به نام " اتر " را در نظر گرفت و فرض کرد که نور در اتر منتشر می شود. ماکسول می گوید همان طور که امواج صوتی در هوا پخش می شوند، امواج نوری نیز در اتر منتشر می شوند. به همین جهت، او سرعت نور را در رابطه با اتر اندازه گیری می کرد.ماکسول می گوید، سرعت نور برای ناظری که با سرعت بسیار زیادی نسبت به اتر در حرکت باشد، بسته به این که به سمت مرکز نور حرکت کند یا در جهت عکس آن، متفاوت خواهد بود. او عقیده داشت که سرعت نور تنها در اتر ثابت است.
در سال 1887 میلادی آلبرت مایکلسن و ادوارد مورلی دو فیزیکدان آمریکایی، آزمایشی بسیار دقیق انجام دادند که نتیجه آن اساس نظریه ماکسول را در هم ریخت. این دو تن سرعت نور را در دو جهت مختلف، یکی در جهتی که زمین به سمت مرکز نور در حرکت است و دیگری در جهت عمود بر آن با دقت بسیار زیاد اندازه گیری کردند و نتیجه حاصل، به رغم آن چه که تا آن روز علم فیزیک قبول کرده بود، مساوی به دست آمد و این دو نفر به راه های مختلف، به دفعات فراوان، و در جهات مختلف آزمایش خود را تکرار کردند. نتیجه تمام آزمایش ها این بود که سرعت نور، چه در جهت آن حرکت کنیم و چه در خلاف جهت آن، همواره ثابت است و ربطی به اتر ندارد.در فاصله سال های 1887 تا 1905 میلادی، فیزیکدانان سعی کردند پدیده ای را که آزمایش نشان داده شده بود، از طریق علمی توضیح دهند. بالاخره در سال 1905 میلادی، آلبرت اینشتن با انتشار مقاله معروف خود، موسوم به نظریه نسبیت خاص، نه تنها به این مسئله، بلکه، به بسیاری از سوال های دیگر نیز پاسخ گفت.
اینشتن نشان داد، برای از بین بردن ناسازگاری بین اصل نیوتن ( عدم سکون مطلق ) و نظریه ماکسول ( ثابت بودن سرعت نور، که می بایستی نسبت به یک ساکن مطلق اندازه گیری شود )، اصولاً احتیاجی به وجود اتر نیست. اینشتن معتقد بود که هر مشاهده کننده ای در هر شرایطی سرعت نور را اندازه بگیرد، به یک نتیجه ثابت و معین می رسد. او در ابتدای مقاله ای که در سال 1905 میلادی انتشار داد می نویسد: " تمام ناظران و آزمایش کنندگان بایستی در اندازه گیری سرعت حرکت نور به یک نتیجه برسند و این نتیجه مستقل از این است که ناظران با چه سرعتی و در چه جهتی در حرکت هسنتد." در جای دیگر از مقاله خود چنین اظهار می کند: " تمام قوانین علمی باید به تمام اجسام، مستقل از مکان و سرعت حرکت آنها به طور یکنواخت اطلاق شود." این بیان با تمام سادگی خود دارای عظمتی باور نکردنی است. او با این بیان مسئله مطالعه اجسام را همگانی ساخت. اگر در عمل دیده می شود اینشتن بیشتر در مورد حرکت نور صحبت می کند، تا حرکت اجسام دیگر، برای این است که قوانین حرکت اجسام در خلأ به وسیله نیوتن به حد کمال خود رسیده بود. اینشتن خود را موظف می دید که حرکت و اثر آن بر روی قوانین دیگر فیزیک را توسعه دهد.
بر اساس نظریه اینشتن هیچ جسمی نمی تواند سریع تر از نور حرکت کند. اگر جسمی که دارای جرم است با سرعتی مساوی سرعت نور حرکت کند، جرم این جسم بایستی بی نهایت شود. اینشتن رابطه بین جرم یک جسم در حال سکون (m) و جرم همان جسم وقتی با سرعتی معادل V متر در ثانیه در حرکت است را به صورت معادله زیر نشان داد:

در معادله فوق m’ جرم جسم در حال حرکت، V سرعت حرکت جسم، و C سرعت نور است. از این رابطه دیده می شود که اگر V مساوی سرعت نور، یعنی C، گردد جرم جسم بی نهایت خواهد شد.
منبع : سیری کوتاه در سرگذشت عالم / نوشته : دکتر علی بهفروز

Thursday 18 October 2007

حالت های ماده


ماده مي تواند چهار جنبه يا حالت داشته باشد. جامد، مايع، گاز و پلاسما به اضافه چند حالت ديگر مثل سيالات بسيار مهم و گازهاي فاسد.معمولاً هنگامي كه جامد گرم مي شود به مايع تغيير شكل پيدا مي كند و در نهايت گاز مي شود. براي مثال يخ (آب منجمد شده) وقتي گرم مي شود به آب مايع ذوب مي شود. هنگامي كه آب مي جوشد، بخار مي شود و به بخار آب تبديل مي شود.بعضي وقت ها جامد مستقيماً به گاز تبديل مي شود. اين فرايند تصعيد ناميده مي شود. يك مثال از تصعيد يخ خشك است. يخ خشك شكل جامد (منجمد شده) دي اكسيد كربن است كه در دما و فشار معمولي به دي اكسيد كربن گازي تبديل مي شود. در دما و فشار معمولي هيچ حالت مايعي از دي اكسيد كربن وجود ندارد.

جامد :
جامد ماده اي ست كه مولكول هايش نزديك به يكديگرند و نمي توانند به اطراف حركت كنند. مثال هاي جامدات شامل سنگ ها، چوب و يخ (آب منجمد شده) مي شود.

مايع :
مايع ماده اي ست كه مولكول هايش نزديك به يكديگرند و به آهستگي به اطراف حركت مي كنند. مثال هاي مايعات شامل آب آشاميدني، جيوه در دماي اتاق و گدازه (سنگ مذاب) است.

گاز:
گاز ماده اي ست كه مولكول هايش به طور گسترده اي از هم جدا هستند و آزادانه به اطراف حركت مي كنند و در سرعت هاي بالا هم حركت مي كنند. مثال هاي گازها شامل گازهايي ست كه ما تنفس مي كنيم ( نيتروژن، اكسيژن و غيره)، هليوم در بالون ها و بخار آب.

پلاسما :
پلاسما گازي است كه از يون هايي كه آزادانه شناورند (اتم ها از بعضي الكترون ها با بار مثبت تشكيل مي شوند) و الكترون هاي آزاد (با بار منفي) تشكيل شده اند. پلاسما جريانات الكتريكي را هدايت مي كند (رسانا ست). پلاسما به وسيله ويليام كروكس در سال 1879 كشف شد. انواع بسيار مختلفي از پلاسما وجود دارد. پلاسما در ستارگان ( شامل خورشيد) وجود دارد و باد خورشيدي در منظومه شمسي ما از پلاسما ساخته شده.

سيالات بحراني critical
يك سيال خطرناك، گاز يا مايع زير فشار شديد است. اين سيال بسيار مهم مشخصه هاي بي همتايي دارد كه عبارتند از تراكم مايع و رواني يك گاز. سيالات بسيار مهم در عمق داخلي بعضي از سيارات وجود دارند. براي مثال آب بسيار بسيار بحرانی داخل اعماق زمين وجود دارد.

گاز فاسد degenerate
گاز فاسد گازي ست كه بسيار فشرده شده و بسيار متراكم است. مولكول هاي گاز فاسد يكديگر را كم و بيش لمس مي كنند و گاز خيلي شبيه به يك جامد عمل مي كند. بر خلاف گازهايي كه تحت شرايط طبيعي هستند, دما در يك گاز فاسد به فشار بستگي ندارد. اين گازها از قوانين مكانيك كوانتوم پيروي مي كنند.

UB313 سیاره






سیاره X
مدت ها پيدا كردن سياره اي فراتر از پلوتو در دستور كار دانشمندان بود.براي بسياري اين سؤال پيش آمده بود كه آيا پلوتو آخرين عضو خاندان شمسي است ياخير و آیا پس از آ ن هم ممكن است سياره اي وجود داشته باشد؟
زماني اين سياره را x يا مجهول مي دانستند كه قرار بود در ماوراي مدار پلوتو باشد، همان طور كه پلوتو زماني سياره x بود.
از دلايلي كه باعث شد كشف اين سياره بسيار طول بكشد :مهمترين عامل ابزار بود كه هم اكنون به پيشرفت قابل ملاحظه اي در این زمینه نسبت به قبل رسيده ايم.دليل ديگرآن فاصله اي بود كه اين سياره با ما دارد. اين سياره 97 واحد نجومي با ما فاصله دارد (97 بار از فاصله ما از خورشيد دور تر) به عبارت ديگر:14550000000 كيلومترو در آن فاصله درخشش بسيار اندكي خواهد داشت.نكته ديگر محلي بود كه بدنبال اين سياره مي گشتيم .(اكثر سيارات منظومه شمسي در صفحه اي به دور خورشيد مي چرخند كه به صفحه دايرة البروج موسوم است . صفحه اي كه اگر بخواهيد در فضا تصور كنيد خورشيد را در مركز صفحه قرار دهيد ،زمين را در مداري به دور آن ، اين صفحه مداري را امتداد بدهيد در منظومه شمسي بقيه سيارات با اندكي اختلاف در اين حدود هستند)، پلوتو انحراف بيشتري دارد اما به سياره دهم كه مي رسيم ناگهان انحراف نزديك به 45 درجه دارد. يعني كاملا مانند يك نيمساز صفحه را قطع مي كند ، بنابر اين محلي كه سياره در آن پيدا شد با محلي كه مورد جستجو بود كاملا متفاوت است. ضمن اينكه اين سياره اكنون در اوج خود قرار دارد (دورترين فاصله نسبت به خورشيد) به همين دليل درخشش كمي دارد. تمام اين عوامل دست به دست هم دادند تاپيدا كردن آن بسیار طول بکشد. وگروهي كه مايكل بران سرپرستي آن را بر عهده داشت، يك گروه سه نفره كه با همراهي كلايد روجيلو از رصد خانه جميني ويكي ديگر از محققان مركز اختر شناسي آمريكا ، اين گروه بدنبال اجرام دور دست منظومه شمسي بودند ،در واقع هدف اصلي آنها جستجوي كويپر ها بود كه اين سياره را كشف كردند.
هنوز نام مشخصي براي اين سياره در نظر گرفته نشده است. البته هنوز مشخص نيست كه آيا اين جرم به عنوان سياره مورد قبول قرار مي گيرد يا خير؟ همانطور كه هنوز اين تصميم گيري براي پلوتو به نتيجه اي نرسيده است.تصميم گيري با IAU است كه آيا پلوتو سياره نهم ماست كه در اين صورت تعداد سيارات منظومه شمسي بسيار زياد خواهد بود.پيشنهادي مطرح شد ه بود كه پلوتو به عنوان سمبل قرار بگيرد و آن را از جهت تاريخي بپذيرند ،ولي از آن به بعد تعداد سيارات منظومه شمسي بسیار زیاد می شود ، و از لحاظ علمي بعيد است كه مورد پذيرش قرار بگيرد.( كاشف سياره مي گويد: منظومه شمسي يا 8 سياره دارد يا خيلي سياره).
جنس سياره به صورت دقيق مشخص نيست ولي با رفلكت هاي آن تخمين زده مي شود كه بايد جنس آن از جنس اجزاي كمربند كوييپر ،يخ آب و عناصر ديگر شيميايي يخ زده باشد.برخي از طيف سنجي ها نشان مي دهد كه عناصر سنگي هم در آن وجود دارد و سياره ، سياره اي سنگي يخي است.
در مورد ابعاد آن هم قطعيت وجود ندارد بستگي به مقدار بازتاب نور خورشيد دارد ،تخمين زده مي شود بر اساس حداقل ها چيزي حدود 2700 كيلومتر باشد.
جرم آن دقيقا مشخص نيست . زمان نزديك شدن به خور شيد (حضيض خور شيدي) مدار پلوتو را قطع مي كند وسياره نهم حساب مي شود.
تا كنون يك قمر براي آن كشف شده است .




Wednesday 3 October 2007

گالیله



نام کامل این دانشمند گالیله گالیلی است و در شهر پیزای ایتالیا در سال 1564 میلادی به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلات مقدماتی و متوسطه و به قصد مطالعه علم پزشکی وارد دانشگاه پیزا شد. او در سن 21 سالگی به مطالعه فیزیک علاقه مند شد و به فلورانس رفت. علاقه اصلی او به مطالعه نجوم، ریاضیات و فیزیک بود و به طور کلی به علوم بیش از هر چیز دیگری علاقه داشت. قانون نوسان آونگ از اولین کشفیات گالیله است.
گالیله مطالعات فراوانی در علم فیزیک انجام داد و قوانین زیادی از خود به جا گذاشت. با ساختن دستگاه هیدرومتر گالیله موفق شد که جاذبه اجسام جامد را با دستگاه خود اندازه بگیرد. گالیله در 1588 میلادی به سمت استاد ریاضی در دانشگاه پیزا به کار مشغول شد. وی در سالهای 1589 تا 1591 میلادی آزمایشهای فراوانی انجام داد تا نشان دهد اجسام مادی، بدون توجه به ماهیت آنها، همه با سرعتی ثابت سقوط می کنند. این اولین قدمی بود که خلاف نظریات ارسطو برداشته می شد. سرانجام او توانست، با آزمایش های متعدد، نشان دهد که اجسام هم شکل و هم حجم بدون توجه به این که از چه ماده ای تشکیل شده باشند همه با یک سرعت سقوط می کنند. البته بعدها معلوم شد که شرط "هم شکل بودن" به خاطر مقاومت هوا در مقابل سقوط اجسام لازم است. لذا، این قانون به صورت زیر تعمیم داده شد :
"اجسام مادی به هر شکل و از هر ماده ای که باشند، در خلأ با یک سرعت سقوط می کنند." زمانی که گالیله موفق به اثبات این موضوع شد او به عنوان استاد ریاضی دانشگاه پادوا استخدام کردند. در سال 1609 میلادی او موفق به ساختن اولین تلسکوپ نجومی شد. او با تلسکوپ خود به مشاهده ستارگان آسمان و به خصوص سیارات منظومه شمسی پرداخت و کشفیات فراوانی در مورد منظومه شمسی نمود. از جمله کشفیاتی که او با تلسکوپ خود کرد این بود که سطح ماه مانند سطح زمین ناهموار است و دارای پستی و بلندی های فراوان می باشد. همچنین، او نشان داد که ماه از خود نوری ندارد و نور ماه بازتاب نور خورشید است. گالیله اولین کسی بود که اعلان کرد " راه شیری " تجمعی از میلیونها ستاره متحرک است. در سال 1610 میلادی، در ازای کشفیات فراوان به سمت استاد ریاضی دانشگاه فلورانس منصوب شد. قبل از گالیله، کپرنیک و کپلر با تکیه بر ریاضیات، اعلان کرده بودند که سیستم ارسطویی جهان و هیأت ارسطو – بطلمیوس صحیح نیست و زمین مرکز جهان نبوده و ثابت هم نیست، بلکهبه دور خورشید می گردد. اما کپرنیک و کپلر به زودی با مخالفت کلیسا مواجه شدند و مجبور شدند که ساکت بمانند. کپلر و گالیله هم زمان بودند، اما گالیله تا وقتی که توسط تلسکوپ خود، نتوانسته بود آنچه کپرنیک ادعا کرده و کپلر ثابت نموده بود مشاهده کند، چیزی در مورد نظریه کپرنیک نگفت، در حالی که قلباً نظریه او را پذیرفته بود.
در سال 1613 میلادی گالیله، که خود شخص با نفوذی در نجوم و فیزیک بود، نظریه خود را با قبول نظریه کپرنیک انتشار داد. این همان نظریه ای است که تا امروز پابرجا مانده است. این نظریه به وضوح اعلان می کند که زمین و سایر سیارات منظومه شمسی دارای دو حرکت دورانی هستند. یکی به دور خود و دیگری به دور خورشید. گالیله، بعد از انتشار نظریه خود، با کلیسا درگیر شد و از او خواستند درباره آنچه به او مربوط نمی شود صحبت نکند. گالیله در حالی که قول داد که این کار را بکند ولی کماکان به کار خود ادامه داد، با این تفاوت که این مرتبه او نظریات خود را به طور مخفیانه انتشار داد.
در سال 1630 میلادی بین پیروان نظریه کپرنیک و نظریه ارسطو ( نظریه ای که قابل قبول کلیسا بود ) در گرفت و نظریه کپرنیک، با کمک گالیله، به وضوح کامل برنده شد. این مسئله مسئولان کلیسا و از جمله شخص پاپ را خشمگین ساخت و کلیسا گالیله را به محاکمه کشاند.نتیجه این محاکمه این شد که گالیله را مجبور کردند از اظهار نظریات نجومی خود توبه کند و نظریات خود را پس بگیرد. پس از این محاکمه، گالیله بقیه عمر خود را صرف مطالعه مکانیک و قوانین مکانیک کرد و دیگر نظریه ای در مورد نجوم ارائه نداد. گالیله در سال 1642 میلادی، یعنی هشت سال بعد از محکومیت خودش، درگذشت. در حالی که دستاوردهای وی در علم دینامیک تأثیر زیادی در پیشرفت فیزیک به جا گذاشته بود. گالیله چشم از جهان فرو بست بدون آن که بداند در سال وفات او کودکی به دنیا آمد که نه تنها پیگیر کارهای گالیله خواهد شد، بلکه تمام آنچه را که او نتوانسته بود انتشار دهد و تمام آنچه را که از ترس کلیسا حتی به دوستان خود هم بروز نداده بود، دوباره کشف خواهد کرد. بالاتر از همه گالیله درگذشت و ندانست که محکومیت او توسط کلیسا تیشه اصلی را به ریشه مخالفت کلیسا با علوم زد و بعد از آن واقعه دیگر کلیسا نتوانست، به طور جدی، مانع رشد دانش و صنعت شود.
منبع : سیری کوتاه در سرگذشت عالم – دکتر علی بهفروز – فصل هفتم : پایه گذاران فیزیک و نجوم

لکه های سرخ مشتری



طی چند ماه گذشته بسیاری از اخترشناسان توجه خود را به یك لكه سرخ دیگر در سیاره مشتری معطوف كردند كه در سمت چپ لكه قرمز بزرگ قرار دارد و اندازه آن تقریباً نصف لكه بزرگ است. تصویری را كه در اینجا می بینید از اولین تصویرهای این لكه است كه توسط تلسكوپ فضایی هابل تهیه شده است و در آن جزئیات بسیاری مربوط به این لكه كه بعضی آن را «لكه قرمز كوچك» می نامند، مشخص شده است. اخترشناسان موسسه علوم تلسكوپ فضایی در بالتیمور می گویند این اولین باری است كه دانشمندان توانستند شاهد تولد یكی از لكه های بیضی بزرگ باشند. به احتمال بسیار این لكه از یك پدیده همرفتی مثل یك گردباد عظیم ناشی شده است. لكه قرمز بزرگ قبل از زمانی كه رصدگران در حدود چهارصد سال پیش با استفاده از تلسكوپ به مشتری نگاه كنند، وجود داشت. اگرچه لكه قرمز كوچك، از لحاظ اندازه نصف لكه قرمز بزرگ است، اما برای آنكه این لكه در جو ابری مشتری همانند لكه بزرگ، واضح به نظر آید، اخترشناسان از آنها در طول موج های زیر قرمز نزدیك عكسبرداری كردند. این تصویر كه به وسیله سازمان هوانوردی و فضانوردی آمریكا (ناسا) منتشر شده است، نشان دهنده رنگ های واقعی این سیاره نیست. در این تصویر كنتراست رنگ ها زیاد شده است، اما لكه های قرمز كوچك و بزرگ واقعاً قرمز هستند.
nytimes.com

کار همراه با درآمد در اینترنت