Thursday 18 October 2007

UB313 سیاره






سیاره X
مدت ها پيدا كردن سياره اي فراتر از پلوتو در دستور كار دانشمندان بود.براي بسياري اين سؤال پيش آمده بود كه آيا پلوتو آخرين عضو خاندان شمسي است ياخير و آیا پس از آ ن هم ممكن است سياره اي وجود داشته باشد؟
زماني اين سياره را x يا مجهول مي دانستند كه قرار بود در ماوراي مدار پلوتو باشد، همان طور كه پلوتو زماني سياره x بود.
از دلايلي كه باعث شد كشف اين سياره بسيار طول بكشد :مهمترين عامل ابزار بود كه هم اكنون به پيشرفت قابل ملاحظه اي در این زمینه نسبت به قبل رسيده ايم.دليل ديگرآن فاصله اي بود كه اين سياره با ما دارد. اين سياره 97 واحد نجومي با ما فاصله دارد (97 بار از فاصله ما از خورشيد دور تر) به عبارت ديگر:14550000000 كيلومترو در آن فاصله درخشش بسيار اندكي خواهد داشت.نكته ديگر محلي بود كه بدنبال اين سياره مي گشتيم .(اكثر سيارات منظومه شمسي در صفحه اي به دور خورشيد مي چرخند كه به صفحه دايرة البروج موسوم است . صفحه اي كه اگر بخواهيد در فضا تصور كنيد خورشيد را در مركز صفحه قرار دهيد ،زمين را در مداري به دور آن ، اين صفحه مداري را امتداد بدهيد در منظومه شمسي بقيه سيارات با اندكي اختلاف در اين حدود هستند)، پلوتو انحراف بيشتري دارد اما به سياره دهم كه مي رسيم ناگهان انحراف نزديك به 45 درجه دارد. يعني كاملا مانند يك نيمساز صفحه را قطع مي كند ، بنابر اين محلي كه سياره در آن پيدا شد با محلي كه مورد جستجو بود كاملا متفاوت است. ضمن اينكه اين سياره اكنون در اوج خود قرار دارد (دورترين فاصله نسبت به خورشيد) به همين دليل درخشش كمي دارد. تمام اين عوامل دست به دست هم دادند تاپيدا كردن آن بسیار طول بکشد. وگروهي كه مايكل بران سرپرستي آن را بر عهده داشت، يك گروه سه نفره كه با همراهي كلايد روجيلو از رصد خانه جميني ويكي ديگر از محققان مركز اختر شناسي آمريكا ، اين گروه بدنبال اجرام دور دست منظومه شمسي بودند ،در واقع هدف اصلي آنها جستجوي كويپر ها بود كه اين سياره را كشف كردند.
هنوز نام مشخصي براي اين سياره در نظر گرفته نشده است. البته هنوز مشخص نيست كه آيا اين جرم به عنوان سياره مورد قبول قرار مي گيرد يا خير؟ همانطور كه هنوز اين تصميم گيري براي پلوتو به نتيجه اي نرسيده است.تصميم گيري با IAU است كه آيا پلوتو سياره نهم ماست كه در اين صورت تعداد سيارات منظومه شمسي بسيار زياد خواهد بود.پيشنهادي مطرح شد ه بود كه پلوتو به عنوان سمبل قرار بگيرد و آن را از جهت تاريخي بپذيرند ،ولي از آن به بعد تعداد سيارات منظومه شمسي بسیار زیاد می شود ، و از لحاظ علمي بعيد است كه مورد پذيرش قرار بگيرد.( كاشف سياره مي گويد: منظومه شمسي يا 8 سياره دارد يا خيلي سياره).
جنس سياره به صورت دقيق مشخص نيست ولي با رفلكت هاي آن تخمين زده مي شود كه بايد جنس آن از جنس اجزاي كمربند كوييپر ،يخ آب و عناصر ديگر شيميايي يخ زده باشد.برخي از طيف سنجي ها نشان مي دهد كه عناصر سنگي هم در آن وجود دارد و سياره ، سياره اي سنگي يخي است.
در مورد ابعاد آن هم قطعيت وجود ندارد بستگي به مقدار بازتاب نور خورشيد دارد ،تخمين زده مي شود بر اساس حداقل ها چيزي حدود 2700 كيلومتر باشد.
جرم آن دقيقا مشخص نيست . زمان نزديك شدن به خور شيد (حضيض خور شيدي) مدار پلوتو را قطع مي كند وسياره نهم حساب مي شود.
تا كنون يك قمر براي آن كشف شده است .




No comments:

کار همراه با درآمد در اینترنت