Saturday 28 July 2007

ناهید




ناهيد
در منظومه شمسي ما ناهيد بعد از عطارد دومين سياره نزديك به خورشيد است. ناهيد داغ ترين سياره در منظومه شمسی ماست. اين سياره با ابرهاي اسيد سولفوريكي كه به سرعت در حال چرخش و حركتند پوشيده شده كه گرماي خورشيد را به دام مي اندازند. جو ناهيد بيشتر از دي اكسيد كربن است. با این که ناهيد هسته آهني دارد ولي فقط يك حوزه مغناطيسي خيلي ضعيف دارد. ناهيد سياره اي ست كه انسان در جو سمي اش خفه مي شود، در گرماي بسيار زيادش پخته مي شود و در فشار جوي وحشتناكش خرد مي شود. اين سياره در هنگام سپيده دم و نيز غروب خورشيد كاملاً درخشان و به خوبي قابل مشاهده است. به خاطر همين به ستاره بامداد يا ستاره شامگاه معروف است. اين سياره وقتي به خورشيد نزديك تر مي شود, از زمين فقط در هنگام سپيده دم و غروب قابل مشاهده است.
شبيه ترين سياره به زمين
سياره ناهيد به عنوان قل زمين شناخته مي شود. چون از نظر اندازه، جرم، تركيب و فاصله از خورشيد اين دو سياره خيلي شبيه به هم هستند. هيچ سياره ديگري هم به اندازه ناهيد به زمين نزديك نمي شود. وقتي ناهيد خيلي به زمين نزديك می شود فاصله اش از زمين به حدود 7/23 ميليون مايل (2/38 ميليون كيلومتر) مي رسد.
وقتي از زمين به ناهيد نگاه مي كنيم، ناهيد از هر سياره ديگري يا از هر ستاره ديگري درخشان تر است. به خاطر نزديكي ناهيد به زمين و ابرهاي دورش كه نور خورشيد را منعكس مي كنند، اين سياره درخشان ترين سياره در آسمان به نظر ما مي رسد. در زمان هاي مشخصي از سال، ناهيد در ميان ستاره ها و سياره ها اولين شيئي ست كه درشامگاه در غرب آسمان ديده مي شود. در زمان هايي نیز آخرين شيئي ست كه هنگام صبح در آسمان شرقي ديده مي شود. حتي وقتي ناهيد نزديك زمین است، در هنگام بيشترين ميزان درخشندگيش مي توان آن را در نور روز هم مشاهده كرد.
اندازه
قطر ناهيد حدود 7520 مايل (12100 كيلومتر) است كه 400 مايل (644 كيلومتر) كمتر از زمين است يا حدود 95 درصد قطر زمين را دارد.
دما
ناهيد گرم ترين سياره در منظومه شمسي ماست. ابرهايي كه آنرا دربرگرفته اند، گرماي خورشيد را به دام مي اندازند (اثر گلخانه اي) و اين باعث مي شود كه گرماي ناهيد به 480 درجه سانتي گراد برسد. گياهان و جانوراني كه روي سطح زمين زندگي مي كنند به خاطر گرماي زياد نمي توانند روي سطح ناهيد زندگي كنند. ولي نمي دانيم كه آيا هيچ نوعي از حيات در ناهيد وجود ندارد؟ دانشمندان شك دارند كه در ناهيد هيچ شكلي از زندگي وجود داشته باشد.
ستاره شناسان باور دارند كه دماي زياد سطح ناهيد را مي توان با اثر گلخانه اي توضيح داد. يك گلخانه اجازه مي دهد انرژي تابشي از خورشيد بتابد ولي مانع از آن مي شود كه بيشتر گرما از آن منعكس شود. ابرهاي ضخيم و جو متراكم ناهيد همين كار را انجام مي دهند. انرژي تابشي خورشيد به جو سياره مي رسد, ولي ذرات بزرگ اسيد سولفوريكي كه در ابر وجود دارند و مقدار زياد دي اكسيد كربني كه در جو وجود دارد بيشتر انرژي خورشيد را درسطح سياره به دام مي اندازد.
جرم و تراكم
جرم ناهيد حدود چهار پنجم جرم زمين است. نيروي جاذبه روي ناهيد كمتر از زمين است. به همين دليل وزن يك شيء 100 پوندي بر روي زمين، روي ناهيد به حدود 88 پوند مي رسد. ناهيد همچنين نسبت به زمين تراكم كمتري دارد. يعني وزن تکه ای از ناهيد كمي كمتر از وزن همان تکه از زمين است. ناهيد بعد از زمين و عطارد متراكم ترين سياره منظومه شمسي ماست.
مدار
ناهيد بعد از عطارد نزديك ترين سياره به خورشيد است. متوسط فاصله ناهيد از خورشيد حدود 2/67 ميليون مايل (2/108 ميليون كيلومتر) است (زمين 150 ميليون كيلومتر و عطارد 9/57 ميليون كيلومتر از خورشيد فاصله دارند). مدار ناهيد بيشتر دايره اي شكل است تا بيضي شكل. در حالي كه مدار بيشتر سيارات
ديگر بيضي شكل است.

طول روز و سال
ناهيد خيلي آهسته مي گردد. هرروز روي ناهيد 243 روز زميني طول مي كشد. 225 روز زميني يا 2/71 ماه هم طول مي كشد تا ناهيد يك بار به دور خورشيد بگردد و يك سال پديد آید. موقعي كه ناهيد و زمين نزديك يكديگرند, ما هميشه يك طرف ناهيد را مي بينيم.
سطح و جو
اگرچه ناهيد قل زمين ناميده مي شود، ولی وضعيت سطحش خيلي با زمين فرق مي كند. زمين شناسان به سختي درباره سطح ناهيد چيزي آموخته اند. چون اين سياره با ابرهاي ضخيمي از اسيد سولفوريك پوشيده شده. در نتيجه دانشمندان از رادار، تجهيزات ستاره شناسي راديويي و كاوشگرهايي كه به ناهيد مي روند براي به دست آوردن اطلاعات استفاده مي كنند. به اين ترتيب آنها متوجه شده اند كه سطح ناهيد بسيار داغ و خشك است. هيچ آب مايعي در اين سياره وجود ندارد. چون گرماي زياد باعث مي شود كه هر مايعي در ناهيد بجوشد.

ماه
ناهيد ماه ندارد

اولين فضاپيمايي كه به ناهيد رفت
ونرا3 (Venera3 ) اولين فضاپيمايي بود كه به ناهيد رسيد. اين فضاپيماي اتحاد شوروي سابق در سال 1965 به ناهيد فرستاده شد. در سال 1966 به ناهيد رسيد و كپسولش با چتر نجات روي سياره فرود آمد. اما درست قبل از اين كه به جو وارد شود تماس با اين فضاپيما قطع شد.


No comments:

کار همراه با درآمد در اینترنت